Hvordan beregner man alder ud fra fødselsdato?

Tags:    php javascript alder dato dag

Hej Udviklere.
Jeg har på min hjemmeside (www.dudeway.dk) et problem med at få beregnet alderen på de forskellige brugere.
Det skal fungere på den måde at der er tre dropdown kasser, altså så man kan vælge sin fødselsdato (f.eks. 1 januar 2011, 01/01/2011, 1/1/2011, 01/01-2011 eller noget i retning af det).
Men jeg ved ikke hvordan koden skal skrives, det skal være i PHP eller javascript.

Så hvis jeg f.eks. vælger at min fødselsdag er den. 1/1/2008 så skal den selv beregne at jeg er 3 år.

Man udfylder data i oprettelsen som så sender det til en database hvorfra det skrives til skærmen.

Håber i kan hjælpe :)



9 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Skudår har ingen effekt på ens alder når man regner fra fødselsdag til nuværende dag. Hvis det skulle have en effekt skulle du fastlægge dig til at et alder år havde et fast antal dage, f.eks 365, og så havde du fødselsdag efter det antal dage. Effekten af dette ville så være at hvert skudår rykkede din fødselsdag 1 dag frem.



Disse forslag ser ikke ud til at tage højde for skudår?

Men hvis PHP 5.3 er til rådighed - så kan DateTime være et godt alternativ:
Fold kodeboks ind/udKode 




Fold kodeboks ind/udJScript kode 




Hvad beregner den udfra? Hvis jeg vælger datoen 20-04-1968 siger den at jeg er 42 hvor jeg faktisk er 43?

et eksempel:
Fold kodeboks ind/udPHP kode 


også bare ved de tre sidste variabler hente fra databasen.





Indlæg senest redigeret d. 02.05.2011 18:06 af Bruger #16606
Så vit jeg husker er vi i den 5 måned i dette år og fødseldagen er i den 4 måned af året :D

*EDIT*
Kiggede på min kalender og blev enig med mig selv om at det var noget være vrøvl.

denne er en mere præcis udregning, ved at bruge maaned og dag samtidig:
Fold kodeboks ind/udPHP kode 






Indlæg senest redigeret d. 02.05.2011 18:57 af Bruger #16218
Med det nye vælger jeg 11-05-1995 og så siger den at jeg er 16 år ?

Så vit jeg husker er vi i den 5 måned i dette år og fødseldagen er i den 4 måned af året :D

*EDIT*
Kiggede på min kalender og blev enig med mig selv om at det var noget være vrøvl.

denne er en mere præcis udregning, ved at bruge maaned og dag samtidig:
Fold kodeboks ind/udPHP kode 








Indlæg senest redigeret d. 02.05.2011 19:33 af Bruger #16606
et eksempel:
Fold kodeboks ind/udPHP kode 


også bare ved de tre sidste variabler hente fra databasen.



Nu skulle det gerne virke:
Fold kodeboks ind/udPHP kode 




t