God guide til at lære XML

Tags:    xml tutorial

Hej allesammen

Jeg funderede lidt over hvad XML egentlig var, og hvad jeg kunne bruge det til. Desuden funderede jeg over om i kender nogle gode sider, hvor man kan læse om XML (hvordan man laver det, og eksempler på hvad man kan bruge det til, for nybegyndere selvfølgelig)

gerne så man kunne sætte det sammen i forbindelse med Java eller PHP, da det er disse to sprog, som jeg har arbejdet lidt med.

Mvh Jesper



I sig selv er XML ingenting.

Dette er uhyre vigtigt, og kan være rigtigt svært at forstå for begyndere.

XML er et koncept, snarere end et sprog. Det er en række regler for at lave et markupsprog. Det er en internationalt anerkendt standard for hvordan man formatterer et markupsprog (som fx HTML).

Et eksempel på en implementation af XML er RSS, der bruges til at lave layoutløse feeds af data, som andre applikationer så kan hente ned og vise i sit eget layout. Et andet eksempel på XML i brug er WSDL, der er et markup sprog der bruges til at definere webservices -- stykker af kode du kan eksekvere fra en anden server, som om de lå på din egen server.

Ikke helt korrekt, men som en udmærket tommelfingerregel, er alting der har nogenlunde denne struktur XML-baseret:
Fold kodeboks ind/udKode 


Når du bruger XML i dine applikationer er det typisk i forbindelse med at du skal sende noget data fra ét sted til en anden. Det kan fx være mellem PHP og JavaScript: Du har nogle data om elever i din MySQL database, og vil vise dem i din JavaScript frontend. Du henter det ud fra databasen med PHP, og skriver det til XML, som du så henter med JavaScript, løber igennem og laver om til et array i JavaScript. Denne praksis lagde bund for AJAX (asyncronous javascript and xml), men nutildags bruges JSON(en afart af måden at skrive objekter på i JavaScript) stortset til alle former for AJAX-applikationer, fordi det er simplere.



Denne praksis lagde bund for AJAX (asyncronous javascript and xml), men nutildags bruges JSON(en afart af måden at skrive objekter på i JavaScript) stortset til alle former for AJAX-applikationer, fordi det er simplere.


Jeg vil godt lige biddrage og sige at JSON måske ikke er helt så læsevenligt for mennesker, men kan skære ned på størrelsen af data i forhold til XML. Så hvis din applikation er kritisk hvad angår datastørrelse, så forsøg så vidt muligt at vælge JSON.

Eksempel på JSON.
Fold kodeboks ind/udKode 


I forhold til XML som både har start og slut tags ( fx <minNode></minNode> ) så er JSON altså mere pladsvenligt da det kun definerer navnet på en node i starten.



t