Undgå videresalg og tyveri af kode?

Tags:    php betaling

<< < 12 > >>
Hej udviklere,

jeg har lidt et problem. Jeg har har for noget tid siden solgt et system til en kunde, der nu mener at han har ret til at sælge dette system til højre og venstre - hvilket jeg naturligvis på ingen måde mener han har ret til, da han tjener en masse penge på mit arbejde som jeg ellers kunne have tjent.

Nu står han så og skal have lavet en ændring i systemet eller en tilføjelse. I den forbindelse får jeg altså adgang til at redigere i koden igen, og jeg vil derfor gerne sætte en eller anden form for blokering ind, der gør at han i fremtiden ikke kan videresælge koden.

Jeg er dog lidt i tvivl om hvordan jeg skal gøre dette. Jeg har siddet og tænkt på at lave noget med at der bliver foretaget en forspørgsel til min side hvor en hash beståene af siden URL og et eller andet andet bliver sendt afsted til min side. Her bliver denne hash tjekket og hvis denne er iorden, bliver der sendt en "godkendt" besked tilbage hvorefter siden kan køre som normalt.

Ved ikke om der er en smartere måde at lave dette på eller eventuelt nogle ændringer til ovenstående?

Har andre eventuelt haft problemer med tyveri af kode, og hvad har I gjort i sådanne tilfælde?

På forhånd mange tak.



16 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 21 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej udviklere,

jeg har lidt et problem. Jeg har har for noget tid siden solgt et system til en kunde, der nu mener at han har ret til at sælge dette system til højre og venstre - hvilket jeg naturligvis på ingen måde mener han har ret til, da han tjener en masse penge på mit arbejde som jeg ellers kunne have tjent.

Nu står han så og skal have lavet en ændring i systemet eller en tilføjelse. I den forbindelse får jeg altså adgang til at redigere i koden igen, og jeg vil derfor gerne sætte en eller anden form for blokering ind, der gør at han i fremtiden ikke kan videresælge koden.

Jeg er dog lidt i tvivl om hvordan jeg skal gøre dette. Jeg har siddet og tænkt på at lave noget med at der bliver foretaget en forspørgsel til min side hvor en hash beståene af siden URL og et eller andet andet bliver sendt afsted til min side. Her bliver denne hash tjekket og hvis denne er iorden, bliver der sendt en "godkendt" besked tilbage hvorefter siden kan køre som normalt.

Ved ikke om der er en smartere måde at lave dette på eller eventuelt nogle ændringer til ovenstående?

Har andre eventuelt haft problemer med tyveri af kode, og hvad har I gjort i sådanne tilfælde?

På forhånd mange tak.


Du har ALTID ophavsretten til din egen kode. Med mindre du specifikt har solgt ham ejerskab af koden. Du skal gøre ham opmærksom på dette, og at hvis han sælger det videre så bryder han din ophavsret. Du skal tage at få rådgivning hos en advokat, det kan gøres mange steder helt gratis (fri retshjælp). Har du en kontrakt med ham omkring det du har solgt til ham, hvor der står hvad det er du har solgt? Du skal eksplicit overdrage rettighederne tilham, hvis det er solgt med kildekode.



Du skriver at det er mange penge. Så ville jeg overveje at gå efter et proff. program til at lukke af.

Et eksempel kan være ionCube http://www.ioncube.com/



Der er en faq på deres side som vist fortæller det meste ;-) Der er et alternativ der hedder Zend.



Der er mange gode ideer omkring at beskytte din kode med software osv. Mit spørgsmål er: Kan det betale sig?

Du ejer allerede koden, det sikrer ophavsretten dig. Hvis du har en klar kontrakt skulle du ikke havne i dette problem igen. Hvis du gør, tager du bare fat - HÅRDT.

Hvor mange timer skal du bruge for at sikre din kode? 10 timer? 20 timer? Hvis du tager 500 kroner i timen og har solgt udvikling til 10.000 skal du så huske at tage ekstra 5000 - 10000 fordi du skal bruge tid på at beskytte din kode. Gider din kunde betale for det?

Hvilke af dine kunder er de bedste? De eksisterende kunder eller de kunder du ikke har fået endnu (de nye kunder), mine bedste kunder er dem der kommer tilbage, dem skal jeg bruge mindst tid på at få penge ud af.

Prøv at træd et skridt baglæns inden du begynder at bruge din tid på "ligegyldigheder" og vurder hvor du skal bruge din tid (de 10 eller 20 timer), på at sælge til eksisterende kunder, på at finde nye kunder, eller for at beskytte allerede solgt software med timer du aldrig får betaling for.

Beskyt din ophavsret med kontrakter, det er den bedste vej frem.






Indlæg senest redigeret d. 21.05.2011 20:43 af Bruger #2730
Problemet er vel at han har sourcen og så kan han også få fjernet den spærring du forsøger at lægge ind. Desuden ville jeg nok ikke lave en ændring for en kunde man har en tvist med. Derimod ville jeg slette alt source hos ham ved først mulige lejlighed (jeg går ud fra at det kan køre uden at sourcen er tilstede).

Bortset fra det, så kan du lave en licensfil som indeholder en hashet værdi af noget hardware-info fra den maskine hvor det er installeret. Så kan du i dit program læse licensfilen og teste om den hardware-info passer med maskinen som der køres på.

Det betyder så at han skal kontakte dig for en ny licens, hver gang han skifter det hardware som du tester på. Men så har du styr på ham.



Indlæg senest redigeret d. 18.05.2011 13:49 af Bruger #9814
Hvis han har adgang til den kildekode du har givet ham, har du vel ingen mulighed for at lave kopibeskyttelse, idet at han vel bare selv kan fjerne den fra koden.
Hvis du har mulighed for at slette den kode du gav ham tidligere, og give ham en ny, hvor du har lavet kopibeskyttelsen, kan det selvfølgelig lade sig gøre.

Hvilket sprog er koden din kode står i?

Måde jeg ville det gøre at producere et HMAC af den dato han forespørger om adgang, samt nogen identificering over at det er ham.

Et HMAC lavest sikkert således H(k1+m+k2), hvor H er en hashfunktion, k1 er en nøgle, m er det du vil teste, og k2 er en anden nøgle hvor k1 != k2.



Problemet er vel at han har sourcen og så kan han også få fjernet den spærring du forsøger at lægge ind. Desuden ville jeg nok ikke lave en ændring for en kunde man har en tvist med. Derimod ville jeg slette alt source hos ham ved først mulige lejlighed (jeg går ud fra at det kan køre uden at sourcen er tilstede).

Bortset fra det, så kan du lave en licensfil som indeholder en hashet værdi af noget hardware-info fra den maskine hvor det er installeret. Så kan du i dit program læse licensfilen og teste om den hardware-info passer med maskinen som der køres på.

Det betyder så at han skal kontakte dig for en ny licens, hver gang han skifter det hardware som du tester på. Men så har du styr på ham.


Det drejer sig om et website - altså noget php kode, hvilket jo gør tingene lidt mere komplicerede.. Der kan jeg ikke bare fjerne source fra siden :-)



Du skriver at det er mange penge. Så ville jeg overveje at gå efter et proff. program til at lukke af.

Et eksempel kan være ionCube http://www.ioncube.com/


Hvordan fungerer det?



Du skriver at det er mange penge. Så ville jeg overveje at gå efter et proff. program til at lukke af.

Et eksempel kan være ionCube http://www.ioncube.com/


Hvordan fungerer det?


Ved at encode din php-kode og så decode det igen på runtime-niveau.



Du skriver at det er mange penge. Så ville jeg overveje at gå efter et proff. program til at lukke af.

Et eksempel kan være ionCube http://www.ioncube.com/


Hvordan fungerer det?


Ved at encode din php-kode og så decode det igen på runtime-niveau.


Vil det ikke kræve at denne software er installeret på serveren hvorpå siden kører, eller sker det automatisk?



<< < 12 > >>
t