DNS skal spærre for dansk adgang til ulovlige internetapoteker

Tags:    it-nyheder

En ændring til lægemiddelloven betyder, at internetudbyderne skal spærre for adgangen til internetdomæner, der bruges til ulovligt salg af medicin.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=5460&cst=4



Ligesom der blev "spærret" for adgangen til the Pirate Bay? Det viste sig også at være rimeligt ineffektivt. Jeg kører selv udelukkende på Google Public DNS, og har derfor ikke mærket noget til "spærringen" af thepiratebay.org og vil derfor heller ikke mærke noget til denne spærring - ikke at jeg køber ulovlig medicin på nettet, men alligevel :-)

Burde de efterhånden ikke overveje en anden løsning hvis de virkeligt ønsker at spærre adgangen?



Ja, du kan godt omgå spærringen -- men spærringen her er jo ikke for at forhindre informeret, ulovlig adfærd hos forbrugeren, som det var med The Pirate Bay, men om at beskytte forbrugeren imod scams.



Ja, du kan godt omgå spærringen -- men spærringen her er jo ikke for at forhindre informeret, ulovlig adfærd hos forbrugeren, som det var med The Pirate Bay, men om at beskytte forbrugeren imod scams.


Jeg er ret sikker på at jeg ikke er den eneste med ændret DNS konfiguration - det vil altså sige at dette forsøg på at forhindre scams ikke er noget værd overfor de pågældende brugere med ændrede DNS konfiguration alligevel :-)



Folk der har forstand på at ændre deres DNS er som regel også kyndige nok til at genkende scams.



Folk der har forstand på at ændre deres DNS er som regel også kyndige nok til at genkende scams.


Det er selvfølgeligt rigtigt nok, men når jeg f.eks. hjælper venner og bekendte med at sætte en computer op eller formaterer en for dem, sætter jeg som regel Google Public DNS op med det samme da det i mine øjne er langt hurtigere :) Det er selvfølgeligt også kun få personer det drejer sig om, men jeg tænker stadig at der da må være bedre måder at gøre det på ;-)



Jamen begynd at remse de famøse "andre måder at gøre det på" op, for jeg tror ærligt talt staten er mere end villige til at høre om dem. :)



Jamen begynd at remse de famøse "andre måder at gøre det på" op, for jeg tror ærligt talt staten er mere end villige til at høre om dem. :)


Jeg siger ikke nødvendigvis at jeg ved hvordan det skal løses, jeg siger bare at der da må være andre metoder ;-)



Og jeg siger bare at det er nemt nok at læne sig tilbage og sige "ah, det må de sgu kunne gøre bedre" uden at bringe et eksempel på bordet :)

Uanset myterne, så tvivler jeg helt oprigtigt på, at dem der arbejder for staten på dette, har vat i hovedet. Jeg tror de IT-folk der implementerer de dekreter folketinget udstikker, er rigeligt kompetente til at vælge den mest effektive løsning. Det er ikke 16årige webintegratore fra Roskilde Tekniske Skole (no offense til nævnte) der står for det, de er i stand til at tænke selvstændigt. Jeg synes ikke, attituden "det må de da efterhånden gøre bedre" er givtig, hvis man ikke har et clue om hvordan det ellers skulle gøres.



t