DNS-udbyder og webhotel

Tags:    dns webhotel

Hej, jeg er forholdsvis ny indenfor hjemmeside-hjørnet og mit spørgsmål kan derfor betragtes som latterligt nemt, men under alle omstændigheder vedrører mit spørgsmål forskellig domæne-udbyder i forhold til webhotel.

Jeg købte for få dage siden et domæne hos GratisDNS, medens jeg har købt webhotel hos Surftown. Jeg har imidlertid ingen anelse om, hvordan og hvorledes jeg gør det muligt at registrere mit domæne hos surftown - således det bliver muligt for mig at bruge hjemmesideprogram, fil managing osv. fra surftown - uden at jeg skal til at betale for at surftown adminstrerer det hele.

Som situationen er nu, får jeg jf. min domænestatus et rødt logo med et kryds, hvilket skulle betyde: "Hvis du anvender en anden DNS udbyder, da vil du se et rødt kryds ud for dine domæner. Det er altså ikke et udtryk for en fejl, da det blot indikerer , at du ikke anvender Surftown DNS og ikke kan administere dine domæner i dit kontrolpanel hos Surftown. Domæneadministrationen foregår hos din DNS-udbyder."

Håber nogen kan hjælpe mig, og evt. komme med jeres erfaringer med denne udbyder og webhotel.



5 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej,

Hvis domænet er registreret på dit webhotel hos Surftown, så burde du sådan set bare skulle pege dit domæne, via interfacet hos GratisDNS, til Surftown's IP, for at det kommer til at virke :). Så vidt jeg kan huske burde du kunne finde den IP som du skal pege på i Surftown's interface. Hos GratisDNS skal du oprette to A records, ditdomæne.dk og *.ditdomæne.dk, der begge peger på denne IP.

Mvh.

Kasper (TSW)



Indlæg senest redigeret d. 03.06.2011 12:34 af Bruger #1
Mange tak for svaret. Jeg er ikke sikker på jeg forstod svaret korrekt, men jeg har på forhånd givet nogle ip's på navneservere af surftown, så jeg går ud fra, at det er disse, som gratisDNS skal pege på?

Vil det sige jeg skal ændre på A-records hos gratisDNS, eller skal jeg oprette nogle nye? Og hvad er TTL?

På forhånd tak



Kan du ikke flytte siden helt til surftown, for DNS opsætning er ikke helt nem og hvis du aldrig har prøvet det før kan det godt virke lidt indviklet.

Men er hosting af NS ikke inkl. i pakken for et webhotel ved surftown?



Det er ikke IP'erne på Surftowns navneservere du skal indtaste i GratisDNS. Det er IP'erne på Surftowns webservere du skal indtaste i GratisDNS.

Gå ind i Surftowns kontrolpanel.
Vælg "Domæne indstillinger".
Vælg domænenavnet.
Øverst på siden er der en boks der hedder "Web Service".
Anden række i den boks hedder "IP Adresse". Det er den du skal bruge.
Log ind på GratisDNS, og tilføj en A record med den IP du har fundet.



TTL står for Time To Live og angiver den mængde tid, i sekunder, som DNS serverne må cache dit record. Jeg mener at GratisDNS typisk sætter det til 43200, altså 12 timer, og det er helt fint. Får du på et tidspunkt brug for at flytte dit domæne til en anden IP, så kan det betale sig at sætte TTL ned inden, typisk til 5-6 minutter, så du har så lav en overgangsperiode som muligt :)

Mvh.

Kasper (TSW)



t