Hjælp til teoretisk opsætning af php

Tags:    begynder php setup teoretisk

Hej udvikleren,

Jeg har nogle rimelig standart spørgsmål til jer, som jeg er helt sikker på i kan svare på.
Det er ikke af dovenskab jeg spørger på dette forum, jeg har søgt rundt på google, men har ikke kunne finde svar på mine spørgsmål.
Jeg skal snart op til eksamen, så derfor er det vigtigt at jeg får styr på de her ting, og håber i vil hjælpe! (hvis ikke med konkrete svar, så med links til hvor jeg kan finde ud af det).


Jeg vil gerne vide hvordan man sætter sin hjemmeside "ordentlig" op i PHP. Altså hvordan man skal bygge sin ftp op. Med det mener jeg, hvike mapper man bruger, og hvilke filer der skal smides i de forskellige for at det er mest hensigtsmæssigt. Altså skal der være en mappe der hedder "sider" hvor alle plain html sider ligger i, skal man bruge en template mappe, eller lignende?
Altså helt konkret _hvordan sætter man sit PHP projekt hænsigtsmæssigt op på sin ftp_ ?
I forlængelse af dette, vil jeg hører om der er en bedere måde at sætte selve hjemmesiden op, end include filer? Jeg har brugt include filer, til at includere design elementer på sider, men er der en anden bedere løsning?


Samtidig vil jeg hører om nogle har en god guide til hvordan man kan lave rene URLS på sin dynamiske hjemmeside? Jeg har ikke kunne lavet de til mit projekt, så jeg tror jeg vil bruge det i min fremlæggelse, hvordan man kunne opsætte det i rene urls (da det er bedst for søgeoptimering.)

Tusind tak på forhånd!



3 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 10 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Dennis

Der er ikke én korrekt tilgang til mappestruktur. Det kommer an på din kodestil og applikation. Personligt foretrækker jeg en OOP/MVC tilgang, hvor logik er adskilt fra præsentation. Min mappestruktur ser typisk sådan ud:
Fold kodeboks ind/udKode 


Min library-mappe indeholder mine superclasses (fx til MySQL, template-system, controller og model). Controllers indeholder selvfølgelig mine controllers, models mine models og views indeholder de enkelte html-templates. Assets-mapperne burde være selvfølgelige i eksemplet herover.

Læs evt mere om OOP her og MVC her.

Rene URL'er kan laves udelukkende med htaccess og evt. regular expressions. Det kan også kombineres med PHP. Der er en udmærket dansk guide her.



Indlæg senest redigeret d. 03.06.2011 16:18 af Bruger #69
I princippet ja. Som regel har jeg en header- og en footer-fil. Evt også en sidebar-fil. Det skønne ved MVC-opbygningen er, at man i de enkelte template-filer (indholdsfiler) kan fokusere på HTML. Den eneste PHP-logik man egentlig behøver i disse filer, er echo af variable og evt. nogle løkker.

Man kan derfor slippe for manuelt at include forskellige design-filer, da alt dette håndteres af controlleren og template-classen.



Okay tak for svaret. Vil læse lidt mere op på det.

Du nævner et template system, er det noget du bruger i stedet for at include() designelementer rundt på de forskellige sider?



t