Feedback på blogdesign

Tags:    design

Hej derude.

Jeg har været igang med at designe en lille blog og mangler nogen nye øjne på sagen.

Designet er uploadet som et billede. Hvad synes i? Noget åbentlyst som skal efterbehandles?

http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/imagesfree/x3242160.jpg



10 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 22 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Jesper,

Hvis jeg skal være helt ærlig. Synes jeg det er sindsygt grimt.
Har ikke set et så dårligt webdesign i længere tid.
Prøv at sammenligne jeres design med andre blogs. Hvilket design vil i foretrække jeres eller de andres blogs? Selv en dårlig template er bedre.
Dette er ikke ment, som et surt opstød, men hellere for at hjælpe jer at indse at der skal arbejdes noget mere på det nuværende eller det helt skal droppes. Det er ikke altid man får det rigtigt første gang, men måske 2 eller 3 gang har man ramt nogenlunde. Design er en proces.

Glæder mig til at se en version 2 :)

Med venlig hilsen,
Asker



Der er lige nogle ting jeg har bidt mærke i:

* Normalt ser man ikke reklamer på en lille personlig blog
* Reklamerne i sidernår står skævt - hvis de absolut skal være der, skal der være noget symmetri så de står over for hinanden
* FCB logoet i toppen er halvt væk bag menuen - bør man ikke kunne se logoet når det er dét siden handler om?
* Det virker UTROLIGT uproffesionelt at titlen på bloggen er skrevet "Fcb" - altså stort begyndelsesbogstav og efterfølgende lowercase.. Det bør være "FCB" ligesom det er på logoet
* Overskriften står skråt - det bør du heller ikke gøre.. Kan godt være det var smart for 10-15 år siden, men det holder ikke mere
* Hvor er overskriften på din artikel?
* Du har strukket det store billede midt på siden - sørg for at holde propertionerne
* Alt for store menuknapper - du skal ikke lave fancy knapper bare for at have dem
* Footeren er tom??
* Forskellige skrifttyper.. Du bruger noget der ligner "Cooper black" i top-banneret og menuen, en eller anden font med seriffer i hovedteksten og FCB's eget logo er sans-serif skrifttype???


Et par tip til hvad du skal huske på for ikke at gå helt galt i byen:
* symmetri
* rene linjer
* ikke for mange forskellige skrifttyper
* "dansk design" - keep it simple!
* Lad være med at forsøge at gøre noget fancy bare fordi du kan (skygger, gradients, runde hjørner osv osv osv)
* Noget mere "liv" på siden.. Hvis jeg kom forbi den side skulle den virkeligt have noget indhold der fanger, ellers ville jeg forlade den med det samme
* Hvis du er i tvivl om hvordan du skal lave det, så overvej at lave det som et wordpress template - så får du ikke pludseligt uventede problemer ;-)



Hej Jesper

Jeg synes ikke dit design virker helt færdigt:

- Hvor er artiklens overskrift?
- Skal der stå artiklens oprettelsestidspunkt?
- Skal der være mulighed for at kommentere på artiklerne?
- Skal der være en menu med arkiv over tidligere indlæg?
- Skal der være en menu med kategorier?
- Skal der være oplysninger i footeren? Kontakt, copyright osv.

Ud over at der mangler en del designelementer, der ville gøre bloggen mere interessant, synes jeg din tekstblok er alt for lang til den meget lille tekststørrelse. En god tommelfingerregel er at der skal være ca. 60-65 karakterer på en tekstlinje (inklusive mellemrum). Et hurtigt bud er at der er 85-90 karakterer på en tekstlinje, i dit design. Du skal enten gøre din tekstblok smallere, eller bruge en større skriftstørrelse. Ang. skriften kan du også overveje om du vil finde en anden skrift end times new roman, til din brødtekst. Efter Google er kommet med deres font-service, er der ingen undskyldning for ikke at finde en fed font, til din blog. I samme omgang kunne du overveje om du skulle bruge en anden font end cooper black i din header. Personligt synes jeg det er en utrolig grim font, men det er selvfølgelig en smagssag.

Når du har fået tilføjet nogle af de elementer der mangler, og evt. valgt en federe font, tror jeg det kan blive et fint design :)



Hej Asker!
Jeg tager det naturligvis ikke som et surt opstød. Kan du være en smule mere specifik i din kritik? Personligt har jeg en hage ved menuen, og reklamerne har jeg ikke besluttet mig om, hvorvidt de skal eksistere på siden eller ej.


Fjern den top og bund med reklamer. Fjern alle reklamer. De passer ikke til designet. Find nogle lysere farver der passer sammen. Lav en sidebar. Lav en bedre topmenu.
Lav layoutet om. http://www.voresfodbold.dk/ er et eksempel på et overskueligt blog layout.

Læs noget webdesign teori

Med venlig hilsen,
Asker






Hej Asker!

Jeg tager det naturligvis ikke som et surt opstød. Kan du være en smule mere specifik i din kritik? Personligt har jeg en hage ved menuen, og reklamerne har jeg ikke besluttet mig om, hvorvidt de skal eksistere på siden eller ej.





Indlæg senest redigeret d. 09.06.2011 22:09 af Bruger #16539
Hej Asker!
Jeg tager det naturligvis ikke som et surt opstød. Kan du være en smule mere specifik i din kritik? Personligt har jeg en hage ved menuen, og reklamerne har jeg ikke besluttet mig om, hvorvidt de skal eksistere på siden eller ej.


Fjern den top og bund med reklamer. Fjern alle reklamer. De passer ikke til designet. Find nogle lysere farver der passer sammen. Lav en sidebar. Lav en bedre topmenu.
Lav layoutet om. http://www.voresfodbold.dk/ er et eksempel på et overskueligt blog layout.

Læs noget webdesign teori

Med venlig hilsen,
Asker




Hej Asker.

Som jeg skrev i det første indlæg, så det et uploadet billede. Dvs., top- og bundreklamerne ikke er en del af designet. Det er kun det centrale billede, der er skal danne designet.



Indlæg senest redigeret d. 10.06.2011 12:03 af Bruger #16539
Hej AH.

Tak for dit input. Det skal siges, at designet ikke er færdigt, men det var mere ment som et "so-far-so-good - hvad synes i?"

Meget enig i at der er mange elementer, der endnu ikke er færdigt og søgte egentlig noget feedback, som jeg nu kan arbejde videre med.



Hej Simon Smith!

Det er noteret.

Navnet skal man ikke tage sig så meget af, da jeg har ændret det i ren og skær parnoia over, at nogen skulle købe domænet før mig :)





Du mangler en hel del før du kan kalde det en blog, men en begyndelse er det da.. Synes det er ærgerligt at selve "bloggen" er rykket ned fordi der skal være plads til reklamer for oven..



Jeg prøver lige igen.. :D

Det er kun de centrale billede, som er designet. Alt andet er reklamer fra den hosts side, hvor jeg har uploadet billede.





t