hhvordan afspiller jeg lyd ved mouseover i jquery?

Tags:    jquery javascript programmering

Hej allesammen, jeg søgte lidt på google, og kunne ikke rigtigt finde noget jeg syntes jeg kunne bruge, så spørger nu herinde.

Er der en nem og smart måde hvorpå jeg kan få afspillet en lille lyd hver gang en bruger holder musen over et specifikt link?

Lad os sige at jeg har dette link.
Fold kodeboks ind/udHTML kode 

Hvordan kan jeg så nemt og elegant få afspillet en simpel lydfil (mp3), indtil brugeren igen ikke holder musen over linket. bemærk at lyden kun skal afspilles en gang, altså den skal ikke køre i en loop.

Håber at der er nogle der kender en nem løsning på dette :)



10 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 23 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Martin,

Med dette lille script tilføjer du et embed-tag i din knap (musicBtn) ved mouseover, og fjerner det igen ved mouseout. Embed-tagget indeholder din musik fil, og afspilles automatisk når embed-tagget kaldes pga. "autostart=true".

Musikken afspilles kun engang, men starter forfra hvis brugeren laver et mouseover igen.



jQuery Code:

Fold kodeboks ind/udJScript kode 



Håber det kan bruges.




Indlæg senest redigeret d. 11.06.2011 21:38 af Bruger #16666
Check http://www.schillmania.com/projects/soundmanager2/

Måske lidt overkill, men det virker (har Flash fallback)!



Hej Martin,

Jeg har lavet et "Safari-Fix", det er ikke helt så kønt, men det virker :) - jeg har ikke tjekket i Opera.

Scriptet tjekker hvilken browser brugeren har og er det Safari, bruges Object-tagget, istedet for Embed-tagget.

Hvis det ikke er Safari, bruges Embed-tagget.

Håber det kan bruges.

Fold kodeboks ind/udJScript kode 




Indlæg senest redigeret d. 13.06.2011 10:27 af Bruger #16666
Kan det overhovedet lade sig gøre? Normalt bruger man Flash til den slags



åhh ok :), well hvis det ikke er muligt er det sikkert derfor jeg for nogle underlige søgninger på google :P



Hvis du vil have det til at virke i ældre udgaver af IE, skal du bruge Flash. Men hvorfor vil du have noget lyd når musen kommer over et link? Der det for at irritere sidens besøgende mest muligt?



Tak det var lige hvad jeg skulle bruge.

@Jesper Kristensen: Nej, desuden er det nærmere en mindre 'blob lyd', da jeg skal benytte det i en menu :P



obs: <embed> lydfiler har det ikke så godt i Safari.



mhh ok :(



Tak begge to :P Kigger lidt på sagerne!



t