Opkobling til LAN / Internet 1 km væk

Tags:    diverse wlan net

<< < 12 > >>
Jeg holder det her rigtig kort da jeg egentlig burde læse til dansk eksamen imorgen...

Hvordan ville i koble en eller flere computere til et netværk der befinder sig 1km væk?

At trække et LAN kabel er udelukket da det er offentlig vej og marker. Det er ud til vores sommerhus som er omkring de 1 km væk og jeg ønsker trådløst stabilt internet. Trådløse USB dongler til 3G er udelukket grundet dækning.


Vil foretrække en måde at forbinde til vores trådløse netværk og helst med en god hastighed (+10 mbit, minimum 5 mbit... Aller helst 50+)...

Hvis nogle kender et smart trick til at forbinde en trådløs router som "bridge" over den afstand ville det være alt for nice, ellers hvis løsningen kun er til en PC må der bare købes en ny EEE pc der kan dele nettet til en trådløs router.



Alt dette postyr skyldes at jeg gerne vil kunne arbejde fra sommerhuset af, og når nu jeg er blevet 16 tør de gamle endelig lade mig bruge det selv, så det ville være et fint sted at prøve at "leve for sig selv" (haha ja I know, 800 meter væk) og samtidigt arbejde selvfølgelig.



16 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Well, du skal jo regne din 1 gangs investering ud over det samme antal måneder som et abonnement koster :)

Skyline kræver ikke telefon, eller fiber kabler.
De levere via Wimax og kan faktisk levere rigtig mange steder..

Men held og lykke med projektet :)



Kan godt lade sig gøre at bro-forbinde forbindelsen, men det kræver du har et par mellemstationer under vejs ;-)



Du kan ikke lave en direkte forbindelse over så lang afstand, medmindre du graver et kabel ned. Og det skal være et ordenligt kabel. Et alm Cat 5 eller 6 vil ikke virke på den afstand.. desværre :)

Der er ikke andet for end at få en internetforbindelse særskilt til sommerhuset. Enten ADSL, hvis der ligger noget ordenligt kobber, eller fiber hvis det ligger i området.



Mellemstationer er udelukket og særskilt internet er udelukket.

jeg har kigget på udstyr som dette:

http://cgi.ebay.com/Long-range-54M-USB-Wireless-WIFI-Adapter-Card-New-/270727859641?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f08a34db9#ht_3528wt_1139

Men det er vidst noget med EU har en 1000 MW grænse ikke sandt? Det kan sgu da ikke være rigtigt at det ikke er muligt. 1km, med direkte syn imellem. Ellers må jeg sgu flække en løsning sammen med en laser på taget eller noget eget RF link. Sure, hastigheden bliver nok begrænset men om nødvendigt kan jeg nok godt skyde 3- 5 mbit derud som er bedre end ingenting. DEt er bare... HVad med cantennas? Har hørt de kan få god rækkevidde?

Som sagt, der er Line Of Sight... Og det er kun 1km, lidt under faktisk! :O



Der er en masse regler om hvad du må sende ud med hvilken signalstyrke på hvilke frekvenser. Jeg tror umiddelbart ikke et signal i WiFi-spektret, som kan nå en kilometer er tilladt.

1000 MW lyder meget voldsomt. Min mikrobølgeovn er på 850W.



Der er en masse regler om hvad du må sende ud med hvilken signalstyrke på hvilke frekvenser. Jeg tror umiddelbart ikke et signal i WiFi-spektret, som kan nå en kilometer er tilladt.

1000 MW lyder meget voldsomt. Min mikrobølgeovn er på 850W.


Hahaha my fault skulle self være lille m... Milli, ikke Mega :D


Det er bare lidt doooh det her ville hade at måtte bruge et GPRS uplink. Det kan slet ikke supportere den mængde data jeg forbruger.



Der er en masse regler om hvad du må sende ud med hvilken signalstyrke på hvilke frekvenser. Jeg tror umiddelbart ikke et signal i WiFi-spektret, som kan nå en kilometer er tilladt.

1000 MW lyder meget voldsomt. Min mikrobølgeovn er på 850W.


Hahaha my fault skulle self være lille m... Milli, ikke Mega :D


Det er bare lidt doooh det her ville hade at måtte bruge et GPRS uplink. Det kan slet ikke supportere den mængde data jeg forbruger.


Hej

Hvis du har synlig forbindelse mellem stederne skulle det være muligt at lave et link mellem stederne men hvor meget båndbrede og priser på udstyr gør det nok ikke helt billig.

Men det handler om at du har 2 routere og 2 retningsbestemte antenner, prøv at ringe til microlan om de har noget der kan klare det. For jeg ved ikke helt med antenne størrelser der skal til men har hørt man at man har lavet et 15km stabil link i USA men om udstyret er lovligt her hjemme kan jeg ikke sige.



Du har fået dig lidt af en opgave for hvert fald :)

Hvorfor er særskilt internet udelukket?

Jeg kom til at tænke på skyline.dk - de kan måske levere noget ordenligt ?

Så vidt jeg ved skal du have licens til at måtte sende denne type data over de afstande, men du kan jo altid forsøge alligevel :)



På den anden side, der er sgu ingen der holder øje med hvad der sker herude anyway hvis det var det (så længe strålingen ikke får fuglene til at mutere eller noget :D).

Men særskilt internet er udelukket pga installationen af det her hardware ville være en engangsbetaling, det kan jeg leve med, men gider ikke at have et abonnoment på 10 mbit internet et sted hvor jeg kun er maks 2 - 3 uger om året. Og det er absolut maks! Desuden tror jeg ikke engang man kan få det ind derude. Tvivler på der overhovedet er telefonkabler, for slet ikke tale om fiber (det kan jeg ikke engang få her i helårshuset).

Kan være jeg prøver mig med en "cantenna" på et tidspunkt, og hvis det ikke virker tror jeg at jeg vil finde frem til de "åbne lovlige general purpose" bånd og købe en række sendere modtagere dertil og så prøve at designe noget selv. Jeg har allerede et netværk på 315MHz kørende her i huset som styrer nogle af de ting jeg selv bygger. Det er så begrænset til 14KBit men det burde kunne fåes højere op med bedre hardware og HID kommunikation med computeren i stedet for serial.



Well, du skal jo regne din 1 gangs investering ud over det samme antal måneder som et abonnement koster :)

Skyline kræver ikke telefon, eller fiber kabler.
De levere via Wimax og kan faktisk levere rigtig mange steder..

Men held og lykke med projektet :)


Jotak.

Men husk at abonnomentet er der for at blive, hvis jeg da overhovedet kan få det derude, og med den ønskede hastighed er det nok mindst 100 kroner pr måned.

Det er allerede mindst 1200 på et år, så allerede to år burde kunne dække det værste udstyr ind.



<< < 12 > >>
t