erstatning for arduino board, transistore? kode osv

Tags:    arduino transistorer

Hej udviklere.

Jeg søger en måde jeg kan erstatte temperatur koden på dette site:
http://www.danielandrade.net/2008/07/05/temperature-sensor-arduino/

til nogle transistore.
Det skal være noget ret præcist måling.

Eller skal man have fat i noget andet?
Det er for at erstatte arduino boardet, og for at se om man med noget fysisk komponent kan erstatte boardet og programmeringen.


Fx. er temperturen
Under 25 grader - nr.1 rød LED lyser
fra og med 25 til og med 30 grader, skal en grøn diode lyse
og over 30 grader skal nr.2 rød LED lyse

Anyone get the point?
Det er som sagt for at erstatte et board til måske 150-200 kr, også bruge nogle andre komponenter, og ikke mindst, også for at lære noget nyt.

Håber folk kan hjælpe.



9 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej udviklere.

Jeg søger en måde jeg kan erstatte temperatur koden på dette site:
http://www.danielandrade.net/2008/07/05/temperature-sensor-arduino/

til nogle transistore.
Det skal være noget ret præcist måling.

Eller skal man have fat i noget andet?
Det er for at erstatte arduino boardet, og for at se om man med noget fysisk komponent kan erstatte boardet og programmeringen.


Fx. er temperturen
Under 25 grader - nr.1 rød LED lyser
fra og med 25 til og med 30 grader, skal en grøn diode lyse
og over 30 grader skal nr.2 rød LED lyse

Anyone get the point?
Det er som sagt for at erstatte et board til måske 150-200 kr, også bruge nogle andre komponenter, og ikke mindst, også for at lære noget nyt.

Håber folk kan hjælpe.


Bare smæk nogle transistore på med nogle modstande til output pinnen på temperatursensoren og få justeret de der modstande indtil værdien er korrekt. Nu er jeg ikke en ørn til det heller, men hvis du googler kan du finde mange gode tutorials på at få transistore til at tænde ved en hvis voltage og slukke igen ved en anden.

I øvrigt, så kan du bygge arduioner til meget billigere end det du siger der og de kan fåes til omkring 80 kroner med fragt på ebay :) Men det ville nok være overkill.



Hej Henrik.

Forventede du ville være en af dem der ville svare ;)

Jamen, jo, jeg aner jo ikke en brik om hvordan transistore, mm virker.
Jeg har da godt nok hele IT Supporter uddannelsen, med en masse elektronik på grundforløbet, men, det er mere held end forstand når jeg får noget til at virke.

Idé'en var først at få en blæser til at blæse når temperturen nåede til level 3 (Altså over 30 grader), tænde for et varmekabel (Mine terrarier), når den går under 25, og når den så bare er imellem 25 og 30, at den så bare slukker begge, eller lign.
Jeg kan sagtens lave det med kode, men, som du siger, det er nok lidt overkill at lave et board til 80 kr, hvis man kan løse det med et par transistore og nogle modstande..

Ved du hvordan jeg regner ud hvordan det skal gøres?

----------------------

Tilføjet...

Hvis jeg har forstået rigtig ud fra denne vejledning:
http://sci-toys.com/scitoys/scitoys/computers/thermometer/thermometer.html

Så får jeg ud af 10mvolt det samme som 1 grad faranheit
og 100mvolt 10 grader faranheit.

Så jeg skal vel bare have den til at reagere på x antal faranheit.



Indlæg senest redigeret d. 14.06.2011 00:10 af Bruger #15611
Hej Henrik.

Forventede du ville være en af dem der ville svare ;)

Jamen, jo, jeg aner jo ikke en brik om hvordan transistore, mm virker.
Jeg har da godt nok hele IT Supporter uddannelsen, med en masse elektronik på grundforløbet, men, det er mere held end forstand når jeg får noget til at virke.

Idé'en var først at få en blæser til at blæse når temperturen nåede til level 3 (Altså over 30 grader), tænde for et varmekabel (Mine terrarier), når den går under 25, og når den så bare er imellem 25 og 30, at den så bare slukker begge, eller lign.
Jeg kan sagtens lave det med kode, men, som du siger, det er nok lidt overkill at lave et board til 80 kr, hvis man kan løse det med et par transistore og nogle modstande..

Ved du hvordan jeg regner ud hvordan det skal gøres?

----------------------

Tilføjet...

Hvis jeg har forstået rigtig ud fra denne vejledning:
http://sci-toys.com/scitoys/scitoys/computers/thermometer/thermometer.html

Så får jeg ud af 10mvolt det samme som 1 grad faranheit
og 100mvolt 10 grader faranheit.

Så jeg skal vel bare have den til at reagere på x antal faranheit.


Kender vi hinanden ? :bounce:

Anyway, kig evt her. Jeg vil med glæde forsøge at hjælpe dig ud senere idag, men jeg har altså en dansk eksamen kl 13:35 som har første prioritet lige nu og her :)

http://benkrasnow.blogspot.com/2011/05/how-to-design-transistor-circuit-that.html


Hvad angår modstands værdierne så er Ohms lov en god hjælp.
http://da.wikipedia.org/wiki/Ohms_lov


Men det kan godt være lidt tricky hvis det er første gang man forsøger. Personligt ville jeg bare gå for en ATMega168 bootloadet med Arduino softwaren på et perf board, det er væsentlig overkill men hvis man skal bruge løsningen og man ikke har andre "værktøjer" så må man jo somme tider bruge hvad man kan. Desuden vil de små 80 kroner (hvis ikke mindre) det koster at lave en på et Perf board (inc chippen selv som er den dyreste) jo så sørge for at du kan udvide med hvad du nu vil senere hen da systemet jo er basseret på en hel lille 16MHz satan :)

Men hvis du gør det for at lære, så bør du følge de links der og se hvad du kan hitte ud af.



Nu er jeg heller ikke en ørn til elektronik, men vi har lavet noget lignede på de første 2 semestre af mit studie.
Der brugte vi operationsforstærkere/amplifiers til at fungere som comparators, så hvis spændingen er større/mindre end det ønskede så aktiveres outputtet - her kan det være en fordel at kigge på hysteresis/schmitt triggers, der fungerer som en slags buffer der gør at inputtet skal være lidt over (og/eller lidt under) det ønskede for at kunne skifte outputtet, så det ikke står og skifter hele tiden.

De følgende datablade indeholder lidt teori og eksempler på kredsløb:
AD590
AD590 application note 273 og 272





Hej Henrik.

Der er intet der haster her, din eksame er vigtigere.

Udover det, så fulgte jeg med i din tråd ang persienner, og smed min besked (Kan være du ikke har lagt mærke til den)

Jeg har kigget video'en og det gav godt nok mere mening end alle de andre videoer jeg har set indtil videre.

Jeg prøver mig lidt frem de næste par timer, har et program (Yenka) til den slags.

---

Runix:

Okey, dem kigger jeg på engang også.

Tak til jer begge.



Hej Henrik.

Der er intet der haster her, din eksame er vigtigere.

Udover det, så fulgte jeg med i din tråd ang persienner, og smed min besked (Kan være du ikke har lagt mærke til den)

Jeg har kigget video'en og det gav godt nok mere mening end alle de andre videoer jeg har set indtil videre.

Jeg prøver mig lidt frem de næste par timer, har et program (Yenka) til den slags.

---

Runix:

Okey, dem kigger jeg på engang også.

Tak til jer begge.


Det er ok, eksamenen gik fint, og nu har jeg ikke flere tilbage :)

Tror du at Runix har ret, du skal nok have en "buffer" af en art så den ikke står og skifter konstant. Ved nærmere eftertanke havde jeg nok bare brugt en chip (evt en af de små atmegaer og så en ISP programmer), men det er jo op til dig :)

Der findes også en masse IC'er til diverse ting (Færdige) hvis det er du vil prøve dig frem. 555 timeren fx kunne evt bruges til først at tænde noget efter et vidst antal sekunder eller lignende (bare en idé). Men så igen, du ville jo helst gøre det "hardcore" vejen.

Jeg er ikke sååå hardcore selv, men man kunne måske også lave noget med en kondensator der lader op over tid, lidt som en astabil multivibrator (flot ord for et blinklys).




- By the way, kigger aldrig rigtig på navnene når jeg debatterer ;)



Hej Henrik.

Jeg lægger meget mærke til hvem det er jeg snakker med - På den måde kan jeg danne et overblik over hvad folk mener og siger om forskellige ting :-)

Hardcore og hardcore.. Som man ser på det.. Hehe..

Men, det kunne godt tænkes at det bare bliver en atmega chip, og en ISP programmer, som jeg dog aldrig har rodet med på den måde...

Mvh. Danni.



Hej Henrik.

Jeg lægger meget mærke til hvem det er jeg snakker med - På den måde kan jeg danne et overblik over hvad folk mener og siger om forskellige ting :-)

Hardcore og hardcore.. Som man ser på det.. Hehe..

Men, det kunne godt tænkes at det bare bliver en atmega chip, og en ISP programmer, som jeg dog aldrig har rodet med på den måde...

Mvh. Danni.


De gamle elektronikhajer vil forbande dig for at gøre det, og forbande mig endnu mere for at sige det.

Men rigtig mange mennesker går den vej, du kan få chipsne for næsten ingen penge og så har du måske en 4 eller 8 MHz mcu med 1 - 4 kb hukommelse. Så kan du nå væsentligt længere end med et par gamle transistore og lidt analogt hardware.

Sure, det "gamle" har stadig sin plads, men når man bare vil have et projekt til at virke synes jeg selv det ser bedre ud med bare end chip i. Så skal du heller ikke ændre designet hvis du vil ændre noget i fx temperaturen, så kan du jo bare nøjes med at omprogrammere chippen.


Me = A chip addict!



Indlæg senest redigeret d. 16.06.2011 15:46 af Bruger #14381
Hej Henrik.

Hehe, jamen, jeg forstår dig sgu godt, chips er også noget sjove at arbejde med, men, jeg kunne godt tænke mig at gøre det "ordenligt", hvis du forstår.

Jeg håber på flere forslag der ude, eventuelt lidt hjælp.



t