Lille kalender-system i PHP

Tags:    php mysql

Hej.

Jeg er helt ny i PHP og er begyndt at lege med et blog system.
Det er også gået fint, jeg har fået programmeret et system hvor man kan skrive og poste og længere nede på siden bliver disse blogs vist.
Til det har jeg brugt PHP og mysql og database.

Nu er jeg så i gang med at lave et lille system hvor man kan vælge blogs fra en speciel dato.

Det har jeg også fået lavet nogenlunde, har brugt en <select> boks til vise de forskellige dato'er.
Ideen er så at man skal kunne se valgmulighederne for de dage hvor der er blevet skrevet blogs.

Min kode til dato-systemet ser sådan har ud:

Fold kodeboks ind/udPHP kode 


I min database har jeg tre felter: id, dato og besked.

Sådan som det er nu, vises alle blogs i select-boksen. Det vil sige at hvis der er skrevet 4 blogs den 18-06-2011, vises dato-tilten: 18-06-2011 4 gange under hinanden, fordi den tæller 4 blogs den dato, osv. - Logisk nok.

Men hvordan får jeg select-boksen til kun at vise datoen én gang, hvis der er skrevet noget den dag, uanset hvor mange blogs der er skrevet.

Håber det giver mening, det jeg har skrevet, og at svaret ikke er alt for avanceret, for er ret grøn i det her :)

Tak på forhånd.



2 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
First of all, så ville du nok have en tabel til dine Datoer, da der er tale om en en til mange relation.

Vi er enige om at i første omgang her, så skal du bare have trukket dine datoer ud?
I så fald kan du bruge DISTINCT i din sql, altså

Fold kodeboks ind/udSQL kode 


Håber det hjalp.



DISTINCT - genialt! Det løste hele problemet!
Perfekt at det var så nemt :) mange tak.



t