Lille hurtig i Java

Tags:    java if valuta double

Hej Udviklere!
Jeg er igang med at læse bogen Objektorienteret programmering i Java(4. udgave). I denne bog får man løbende opgaver hvor man skal skrive små programmer. Er nået til en opgave der lyder: "Lav et vekselprogram fra dollar til euro. Det skal påregne en kommission på 2%, dog mindst 0.5 euro." Det lyder jo simpelt nok, men er stødt ind i den der kommission. Min kode indtil videre er:
Fold kodeboks ind/udJava kode 

Det passer sådan set fint nok. MEN! Opgaven siger "dog mindst 0,5 euro". Helt ærlig har jeg ingen forstand på hvordan jeg siger noget der ligner:
Hvis kommissionen <=4.99, så + den manglende værdi indtil kommissionen rammer 0,5...
Hvad hedder det i Java?

Tobias Jessen



Indlæg senest redigeret d. 30.06.2011 22:36 af Bruger #16668
9 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 9 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Fold kodeboks ind/udJava kode 


Du har selvfølgelig ret Martin, gik lidt hurtigt da jeg lavede det. Havde mange andre ting i hovedet:-) Har lavet lille forklaring i koden nu.. Så du forhåbentligt bedre kan se logikken , @Tobias..



Hvis du ønsker at teste i Java, kan du benytte som Andreas også gør, et if statement.

If statementet virker på den måde, at at den kræver mindst en betingelse specificeret i parentesen efter nøgleordet if. Herefter kan du med to krøllede parenteser laver if statementets krop, som skal indeholde den kode som skal køres, hvis din betingelse i dit if statement var sandt. Du kan så tilføje en else del, der vil køre dens kode, hvis betingelse ikke var sand. Et eksempel med dette kunne være.

Fold kodeboks ind/udJava kode 


Jeg har ikke givet point til andreas, da jeg ikke syntes man skal poste noget kode, uden at give et argument/svar til ens kode, eller i hvertfald bare hurtigt beskrive hvad for ændringer man har gjort og hvorfor :)



Indlæg senest redigeret d. 01.07.2011 00:13 af Bruger #4487
Point givet nu :)







Indlæg senest redigeret d. 30.06.2011 23:59 af Bruger #16635
Måske noget i stil med:
Fold kodeboks ind/udKode 




Nogle fif til løsningen kan du finde her: http://www.udvikleren.dk/forum/34188/ser-det-rigtigt-ud/
Har selv prøvet at løse den opgave



Fold kodeboks ind/udJava kode 


Du har selvfølgelig ret Martin, gik lidt hurtigt da jeg lavede det. Havde mange andre ting i hovedet:-) Har lavet lille forklaring i koden nu.. Så du forhåbentligt bedre kan se logikken , @Tobias..


Ser meget rigtig ud, men result = beløb + 0.5; vil det ikke sige at hvis nu kommissionen er på 0.4 så vil den plus'e 0.5 til? Så det bliver 0.9 i kommission? Er det forkert?





Ser meget rigtig ud, men result = beløb + 0.5; vil det ikke sige at hvis nu kommissionen er på 0.4 så vil den plus'e 0.5 til? Så det bliver 0.9 i kommission? Er det forkert?

Nej, "beløb" er startbeløbet og 0,5 bliver tilskrevet såfremt kommisionen er mindre end 0,5.




Hej igen!
Jeg takker mange gange for alt det respons.
Jeg fik lige en åbenbaring før, og så gav det fisk(positivt):)
Her er min kode, programmet er nu færdig:
Fold kodeboks ind/udJava kode 

Så igen mange tak kan nu komme videre med at lære Java!:P



Indlæg senest redigeret d. 01.07.2011 15:15 af Bruger #16668
t