Hvad sker der for mig?

Tags:    html css webdesign

Indholdet på hjemmesiden skal være delt i 3 koloner og centreret. Jeg har lavet lidt kode for at afprøve princippet.
En HTML del
Fold kodeboks ind/udHTML kode 

og en CSS del
Fold kodeboks ind/udCSS kode 


Ved en "division" der udgører 80% af siden går det fint, men hvis det bliver udvidet til 93% blive højre kolone "klemt". Er der en eller anden form for default margin, jeg ikke er opmærksom på?

Nå ja, det blev testet lokalt på en Firefox 3.6.15 browser.

På forhånd tak for enhver hjælp :-)



4 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 7 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Du skal også sætte en bredde på siderne - ellers bliver de klemt.

Men jeg vil nok anbefale at du begynder at kigge på CSS kolonner i stedet.
http://www.google.dk/search?aq=f&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=CSS+columns



Jeg kan ikke helt gennemskue sammensætningen af din kode, men som jeg forstår det er der 2 ting du skal være opmærksom på - det første er, at du ikke kan være sikker på en korrekt visning uden valid kode og specielt en indsat DOCTYPE (læs fx DOCTYPE og valid kode) og dernæst skal du være opmærksom på boksmodellen, som lidt simpelt set går ud på, at hvis et element fx bliver sat til 100% eller 100px i bredden og du derefter sætter fx border eller padding på bliver elementet større end hvad du måske forventer.



Tak for input til Larsen og Larsen. DOCTYPE ved autoberegning af margin i IE version 6 og frem. Det her sker i Firefox (og jeg har DOCTYPE på).

Dokumentet er faktisk skrevet som et XHTML dokument og bliver valideret ved eksikvering:
Fold kodeboks ind/udHTML kode 


Jeg vil tage Michaels råd om at lade CSS styre kolonerne via "div" og dets attributer til mig.

Tak for hjælpen!




Indlæg senest redigeret d. 06.07.2011 13:24 af Bruger #16698
Som også beskrevet i artiklen så vil indhold før din DOCTYPE også ødelægge browserens forståelse af din HTML/XHTML - det er en misforståelse at der skal være en XML-deklaration specialt da du højst sandsynligt alligevel serverer siden som text/html. En hel anden diskussion er så om man bør vælge HTML fremfor den, i sin nuværende form, mere eller mindre døde XHTML.



t