Find region/by efter IP eller andet?

Tags:    javascript php geolocation

Hej alle

Jeg har tagget dette indlæg "javascript" og "php", da det er i et af disse sprog, jeg ønsker at finde en løsning.

På et website ønsker jeg at foreslå steder (fx butikker) i nærheden af brugeren. Det vil være muligt at indtaste sit postnummer, men som default ønsker jeg at vise butikker i nærheden ud fra et gæt på, hvor computeren befinder sig.

Er der nogen, der kender en metode, hvor jeg med javascript og/eller PHP kan få et kvalificeret bud på brugerens lokation; fx gennem brugerens IP, host eller noget helt tredje?

/ Phillip



5 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Vær en HTML5 pionér: https://developer.mozilla.org/en/using_geolocation
Fold kodeboks ind/udJScript kode 




Det hedder "Geolocation", og der findes en del services af den slags.

Om der er nogen der kan gøre det så præcist som du vil, det er der nok meget få der kan.



Tak for svarene, begge to.

Det må nok blive en third party-leverandør.

FYI, geolocation som beskrevet på Mozilla ser ikke ud til at være HTML5-afhængig, men browser-afhængigt. Har fx lige testet det med XHTML. Det er en fed og brugbar feature, men virker kun på GPS- og WiFi-enheder.




..men virker kun på GPS- og WiFi-enheder.

Kommer an på hvordan du definerer "virker". GeoLocation bestemt udfra GPS og GSM/CDMA opkobling er selvfølgelig mere præcist end IP-adresse.



Phillip: Min browser (Firefox 5) implementere det vha. IP-tracking, og har vidst gjort det siden 3.5

Nej det er ikke "HTML5"-afhængigt, men er blevet udviklet på samme udviklingsgrundlag, og endda også af W3.



t