Optimering af ide

Tags:    website

På min side har jeg en historik-side, som er baseret på at skulle viser en bruger hvor ofte der bliver arbejdet på min side og lavet forbedringer.

Nede i højre nederste hjørne er en dato der viser hvornår siden er blevet opdateret, men hvis man klikker på den kan man se hvilke filer der er blevet opdateret hvornår.

Det er som sådan fint nok, men problemet "er bare" at ved load så ses på om den maskine den kører på er min development maskine, og hvis det er så skrives i loggen hvornår den nyeste fil er blevet opdateret hvis tidsstempelet er anderledes end det gamle.
Dette giver meget hurtigt en meget lang og voldsom historik som jeg måske synes er lidt for meget, så vil gerne skære den lidt ned.

Ved selve præsentationen har jeg skåret den ned så den samler de opdateringer der er på den samme fil i et objekt indtil den kommer til en ny fil, og derved skriver hvor mange opdateringer der har været til den fil i parantes fx. Default.aspx (92) eller PersonligProfil.aspx (31) og hvornår den nyeste opdatering har været.

Ikke fordi det tager lang tid, men jeg kan godt se at hver gang jeg prøver noget af på min development maskine så skrives i loggen så 3-4 gange i minuttet i 15 min på den samme fil kan give rigtigt mange skrivninger, som så skal læses igennem på serveren.

Så vil høre om nogen af jer måske har en ide til hvordan jeg kan sikre mig at jeg ikke skriver mere end den nyeste fil-opdaterin til hver fil således at når jeg arbejder på downloadcv.aspx så skriver jeg kun den nyeste opdatering på den indtil der bliver opdateret i en ny fil.
Således vil jeg kun få en skrevet opdatering pr. fil pr. update og give en meget meget mindre log der er hurtigere at løbe igennem.

Nogen ideer så jeg kan optimere flowet lidt?

Håber i kan hjælpe mig :)



2 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Du kan vel begrænse dit flow, formoder du kører noget mysql som bagvedliggende database. Så kan du vel pointere at du kun vil have et eksemplar af xx med (xx) antal opdateringer.

Med MySQL kan det ske med en almen sortering, hvor du kun vil have ét ord stående éen gang. Hvor næste bogstav parentes noget parentes blot skal hentes via num_row

Misforstår jeg?



Jeg løste det ved at når jeg får en ny opdatering så ser jeg på den sidst skrevne opdatering og sammenligner. Hvis det er samme fil og den er opdateret indenfor 3 timer så opdaterer jeg blot samme opdatering til et nyt tidsstempel.
FX:
Historik.aspx 06-06-2011 18:54:54 (Skrevne)
Historik.aspx 06-06-2011 20:38:27 (Nye)

Så vil den (Nye) blot overskrive den skrevne fordi det er samme fil, og forskellen imellem de 2 opdateringer er under 3 timer. Bruger ikke dato-sammenligning for at undgå at hvis jeg opdaterer kl. 23:59 så vil næste opdatering kl. 00:01 være en ny dag og blive skrevet ved siden af, hvilket ikke er meningen fordi jeg vil arbejde i nogle timer i streg og det skal ikke give 70-100 opdateringer hver gang. Det er for at skære antallet ned så når de skal præsenteres så det ikke lige så krævende.

Jeg havde håbet på at kunne undgå alt for meget læsning og skrivning ved at lave en buffer eller sådan noget gyldent smart, men jeg kunne desværre ikke præstere bedre.
Men som sådan er det heller ikke så vigtigt da selve denne opdateringsprocess kun kører på min egen maskine nu når jeg tester, og ikke på serveren for der sker jo alligevel kun ændringer når jeg uploader noget nyt :)

Men tak for hjælpen.



t