c++ begynderopgave

Tags:    c++ begynder

Hej alle!

Er for nyligt begyndt at rode med c++ og løse små simple opgaver - en af disse opgaver lyder på: "lad programmet tælle til 90 og når det når dertil, så lad det tælle tilbage til 0". Derud over skal der være en tekst på skærmen, når tallet 50 nås.


#include <stdio.h>
int main ()
{
for (int i = 1; i < 90; i++)
{
printf("%d\n", i);
if (i == 50)
printf("%d%s", i, " nu er vi halvvejs\n");
}
int i = 90;
while (i > 0)
{
printf("%d\n", i--);
}
return 0;
}


har løst opgaven således. Mener dog ikke, at det er særlig elegant gjort. Er det muligt at fortælle programmet, at når det har nået 90 skal det tælle tilbage, istedet for at skulle skrive 2 små seperate sekvenser, der hhv. tæller til 90, stopper, tæller nedad fra 90



5 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Fold kodeboks ind/udKode 


Det skulle gerne virke - jeg har ikke lige testet det. Ideen er at vi laver en variabel til hvilken vej vi tæller, op eller ned. Når den når 90, begynder vi at tælle nedad igen. Og når den når under 0, stopper den.



mange tak for dit fine svar - jeg skal være ærlig og indrømme, at nogle af koderne er fremmede for mig. Er ikke nået særlig langt i processen



Her er koden kørt og testet: http://codepad.org/iYuwWNfv . Der var lige en enkelt fejl. Jeg har også lavet koden om til C++ i stedet for C. Kig på det og leg lidt med det. Se hvad der sker når du ændrer på de forskellige ting. Og så lav 90 om til 10, sådan at får lidt mindre output. Se om du kan lave den om til at hoppe 2 ad gangen i stedet for kun 1.



Fold kodeboks ind/udKode 




Fold kodeboks ind/udC++ kode 




t