PHP tom form

Tags:    php form

Hej UV'er :)

Jeg har en lavet en chat og den virker fint. Jeg har lavet så man ikke kan sende tomme beskeder, men det er stadig muligt at sende beskeder med rent mellemrum eller linje skift. Jeg bruger et textarea så den submitter ikke når man trykker enter. Jeg vil gerne høre om nogen af jer har en løsning på dette så man ikke kan sende linjeskift eller mellemrum.

Lidt kode:
Fold kodeboks ind/udPHP kode 

Den kode virker med helt blanke beskeder :)



9 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 16 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Er en chatbesked fra en bruger så lang at den skal skrives i et textarea og ikke et alm. inputfelt? :)

For de tomme linjer ville jeg bruge trim: http://php.net/trim



Michael: nu kan man jo tilpasse textarea så det er lidt større end inputfelt uden at være kæmpe stort :-) Desuden kan du godt submitte med enter i et textarea - der skal bare lidt javascript til :-) Tjek for keyDown eventet på dit textarea og tjek om den trykkede tast er "enter" hvorefter du kan submitte det der er skrevet.

Med hensyn til mellemrum skal du nok bruge trim som Michael også skriver.



Inline CSS skal også fjernes!!

;)


@Azzyh: Kommander aldrig folk til at gøre noget, forklar i stedet hvorfor de bør de ting du foreslår. Det har mere troværdighed. :)



Jeg kan ikke lide normale input felter. Det passer ikke ind, samt det løser da heller ikke mellemrums problemet :)?



if(empty(trim($besked))

Og fjern så <center> !! brug så hellere inline css som:

Fold kodeboks ind/udHTML kode 




Ja inline css er os noget .... men hellere dét end noget som er outdated

@Michael øhh



if(empty(trim($besked))

Og fjern så <center> !! brug så hellere inline css som:

Fold kodeboks ind/udHTML kode 


Rettelse i din php:
if(empty(trim($besked)))



Og en opfølgning på Michaels glimrende henvisning, kan man benytte funktionen rtrim

Mvh.



rtrim() fjerner den kun whitespace i slutningen.. trim() er start og slut

@daniele ja lidt for hurtig glemte )



t