Forsendelse af filer, som bliver virus-scannet

Tags:    ubuntu virus-scan webhosting

Hej.

Jeg sidder og vil lave et mindre mail system, hvor brugeren gerne skulle få virus scannet sine filer, FØR den bliver sendt til modtageren.

Dvs:
Ejeren sender filen
Den bliver scannet
Og så kan den modtages

Men, er der overhovedet noget der hedder virus scanning på linux? og hvad med ubuntu?
Og er det up-to-date?

----
Jeg har jo altid fået afvide at det er unødventigt med anti virus på sin maskine når man køre linux.. Men, hvis man gerne vil sikre sine brugere imod at andre får virus, så er det jo ret vigtigt at få dem scannet.

Ligeledes, kan man så gøre det samme med spyware mm?



8 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
AVG har en udemærket virus scanner til Linux. Og hvis man tror at det er unødvendigt med anti-virus på Linux, er man naiv ;-)



Brian: hehe, okey, naiv er jeg dog ikke, hvertfald ikke med sikkerhed, for tror da gerne at virus kan komme på linux systemer.. Men, da jeg ikke selv har erfarret det, må jeg jo lytte til hvad andre siger... :)


Tak for svar iøvrigt.



FW er mere vigtig i mit hoved på *nux. Hvis du holder dig til officielle kanaler bør du jo ikke rigtig kunne løbe ind i spyware (jeg har aldrig oplevet det ?), er faktisk ikke klar over om avg scanner for det, en del windows antivirus scanner i hvert fald for spyware (med blandet success).

Hvorfor ikke bare have den email scanning på serveren, så har du både indgående og udgående check af virus ét sted. Så bare vigtig med log, hvad du mister og mulighed for at revurdere om det nu også skulle slettes.



Hej Benni.

Tror din sidste 2-3 linjer var det jeg mente :o)

Mvh. Danni.



Danni: Virus-scanning til Ubuntu, er ligegyldigt.
Mængden af virus der findes til linux er så lille. Så det forekommer næsten ikke.
Og hvor skulle man i øvrigt få virusserne fra? 90 % af alle programmer hentes igennem pakke-managere såsom synaptic eller Ubuntu Softwarecenter, og her er der garanti for ingen virus.

Findes AVG anti-virus til Linux, men siden at der ikke er så stort marked for anti-virus programmer til Linux, er jeg ikke så sikker på hvor effektiv den er. Findes også et par open-source, som kan hentes i ubuntu softwarecenter. Men de er altså ikke særlig fantastiske...


Danni. Lang største delen af alle de web-servers der findes i verden kører uden brug af anti-virus. Eneste de beskytter sig med er en firewall. Du påstår ikke at de ikke er sikre!



Indlæg senest redigeret d. 02.09.2011 20:56 af Bruger #5097
Theis:

Tror vidst heller jeg må forklare lidt dybere.

Spørgsmålet var, hvis jeg havde et site, ligesom google mail, og ville sende fx. dig en fil, hvordan får jeg den så scannet for virus, før den bliver sendt til dig, på min linux maskine?



Hej Danni, ja undskyld, var et sidespring. Var også en fejl jeg skrev "Danni:" for var enlig ment som en kommentar til Brian.

Men omkring dit problem er jeg sku i tvivl om. For det du ønsker er jo at scanne mails for virusser der kan angribe windows-pc'er. Alle anti-virus programmer til linux jeg kender, scanner kun for linux-rettede virusser.



Hehe det er iorden Theis, det er jo hvad der kan ske ;)



t