Hvordan ville i bygge et arbejdtidsskema system?

Tags:    php excel

Hej

Jeg er rigtig træt af mit kontors måde at håndtere arbejdstid på. Vi er ca. 32 mennesker der dagligt skal taste vores arbejdstider ind i et Excel ark. hvorefter vi skal farve arbejdstiden grøn og så skal den farves gul af chefen.

Desuden har vi nogle gange nattevagter hvor man er på fra efter arbejde typisk 1530 til 0800 morgenen efter, men i vores skema skal vi vælge et punkt der hedder V og så taste fra 0730 til 2359 og så regner den det ud.

Desuden viser systemet hvor meget overarbejde man har.

Problemet er bare at dette ark er låst og skal åbnes op og kun kan ændres af en person af gangen, og der er altid en fare for at noget bliver slettet eller lign.

Derfor ville jeg gerne prøve at lave mit eget system, jeg kan bare ikke helt regne ud hvordan den overordnede logik skal se ud. Eller kan det i det hele taget betale sig at ændre et excel ark til et hjemmeside lignende system?

Logikken jeg havde tænkt mig.
Menu - Tast arbejdstid - Se arbejdstider - Godkend arbejdstider

Tast arbejdstid:
Nogle inputs med javascript logik for at gøre det nemmere at taste + autovælg af dato og diverse andre småting for at gøre man blot skal taste sit eget Medarbejder nummer eller vælge om det var en anden dato eller rette standard tiderne.

Se arbejdstid:
Herinde ville man så kunne få statestik over en arbejdstider samt hvor meget eller hvor lidt overarbejde man har.

Godkend arbejdstider:
Ville være for chefen som så kan godkende hver enkelts eller alle folks arbejdstider for en hel dag og/eller blive gjort opmærksom på hvis nogen mangler at taste.

Hele dette system havde jeg tænkt mig at kode i php og javascript samt opbevare dataene fordelt i nogle tabeller i med MySQL.

Forslag modtages gerne :D

Mvh
Buch



"Del og hersk" - dit problem er at du forsøger at løse hele problemet på een gang. Tag og lav nogle simple use cases. Lav dem simple så du kan forstå dem, de kan evt. benyttes til at optimere processen efterfølgende.

Løs så eet problem ad gangen. Det vigste er bare at du kommer i gang, det er nemmere at ændre i noget der kører end at udtænke det.

Det vil sige, lav eks. en use case:

UC 1: Bruger registrerer tid
1: Bruger logger ind
2: Bruger finder kalender
3: Bruger finder den dato der skal registreres tid på
4: Bruger indtaster tidsforbrug
5: Bruger gemmer indtastning
6: Systemet godkender indtastning
7: Systemet gemmer indtastning
8: Systemet sender besked til leder.
...
...

Så bliver det hele nemmere, opdel din arbejdsopgave i delelementer, som er afgrænsede og ikke tager mere end 2-3 timer at implementere.

Så er du på vej...




Det lyder da lidt som et simpelt stempel ind og ud system.

I modernede format kunne det vel bare laves med en side der viste alle medarbejdere, som en knap. Når en medarbejder møder trykker han på sin knap og når han går trykker han på den igen.

Login burde kun være nødvendigt såfremt din chef tror i alle er bedragere (trykker hinandens knap.).

To tryk på en knap er lig med en arbejdstids periode som skal godkendes. Din chef kan jo så se en anden side over alle ikke godkendte perioder.




Super fedt, tak for rådene :D

Det skal siges det er ikke noget jeg har fået besked på jeg skal lave men ville bruge lidt fritid på at lave fordi vi har før haft nogle kanongode systemer men som vi gik væk fra hvilket var ret træls.

men endnu engang tak for hjælpen :D



t