Hjælp til Macro i VBA til Excel regneark

Tags:    macro

Macro i VBA sammen med excel regneark er ikke min stærke side. Jeg bliver glad, hvis en penson kan hjælp mig med at fortælle, hvorledes macroen skal se ud.

Problemet er følgende.
Jeg har i excel i ark 1 opstillet mine fremtidige (15 år frem i tiden)indkomst- og budgudgifter. Jeg mangler at udregne skatten for disse 15 års forskellige indkomstforhold. Jeg har i ark 2 et skatteprogram. Nu mangler jeg en macro, som kan bruges til at indsætte hvert års lønindkomst, overførselsindkomst, rentefradrag m.v. i de respektive rubrikker i skatteprogrammet. Skatteprogrammet skal herefter overføre beregningen til ark 1 i den respektive række/celler for hvert år.
Forenklet eks.:

"indkomst- og budgetark":
Kolonner: 2011/2012/2013/2014/2015/2016/osv.
Række:
2: Lønindkomst
3: overførselsindkomst.
4: Renteudgifter
5: Beregnet skat
osv.

"Skatteberegningsark":
Kolonne: skat 2011
Række 2: Lønindkomst
Række 3: Overførselsindkomst
Række 4: Beregnet skat.

Det er så hensigten, at indtastningerne i "indkomst- og budgetarket" med de forskellige indkomstforhold i de forskellige år beregner skatten for de forskellige år og herefter overfører resultatet til "indkomst- og budgetark""Beregnet skat" i de respektive celler for de forskellige år.
Håber nogen kan hjælpe mig med macroerne.
På forhånd tak.
AK



5 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Allan

Jeg har lavet et udkast til noget kode, men da jeg ikke har prøvet koden, så er jeg helt sikker på, at den ikke virker.

Det skulle omend give et godt praj.

Fold kodeboks ind/udVBScript kode 


Hvis du har mulighed for at uploade dit regneark et sted, så vil jeg gerne tilpasse, da jeg er meget i tvivl om hvad dine celler hedder.
Du kan naturligvis også selv tilpasse ovenstående.





Måske misforstår jeg dig, så beklager på forhånd :-)

Men er det ikke bare en reference fra et andet ark du ønsker? Altså, hvis du i indkomstarket stiller til i A2 som er lønindkomst for 2011, skriver du:

Fold kodeboks ind/udKode 


Du skal selvfølgelig rette A2 til det felt i skatteberegningsarken som din lønindkomst for 2011 står i.



Indlæg senest redigeret d. 20.09.2011 18:49 af Bruger #9814
Jeg har 15 kolonner med 15 forskellige indkomstforhold og dertil skal jeg bruge 15 forskellige skatteberegninger på baggrund af et skatteberegningsprogram.
Jeg har 1 ark med skatteberegningsprogrammet.
Skatten skal udregnes på baggrund af indkomstforholdene for hvert indkomstår/hver kolonne.
Hvis jeg benytter dit forslag skal jeg også have 15 ark med skatteprogrammet. Dette er tungt og tidkrævende.
Jeg mangler en macro, som kan udregne og henføre resultatet til række 4 i hver af cellerne under kolonnerne for hvert år.
Jeg håber, at jeg har udtrykt mig klart eller skriv igen.
ak



Svar til Kristian Iversen.

Jeg er meget glad for, at du kan/vil hjælpe mig.
Jeg kan oploade filen eller sende den direkte til din mailadresse.
Hvis jeg uploader filen bliver den kodet (indeholder personlige oplysninger) og i den forbindelse har jeg også brug for din adresse, så jeg kan sende koden.

I regnearket under macro har jeg anført mine ønsker.

Jeg kvitterer gerne med et par fl. rødvin eller andet.

Her er min mailadresse: allanvknudsen@stofanet.dk
På forhånd tak for hjælpen.
ak.

PS: jeg vil gerne give dig mange point, men system siger: Du har allerede stemt på dette indlæg.



Ro på, jeg vil ikke have rødvin, ellers tak. :-)

Kan du ikke udfylde det med dummy data og uploade uden kode? Så kan alle være med.

Ellers er du velkommen til at sende til kristian@justiversen.dk



t