Arduino Uno - Hvilken bootloader?

Tags:    arduino bootloader

Hej Folkens.

Har købt nogle nye Atmega328P-PU chips, så jeg kan sætte en ny chip i Arduino boardet hver gang jeg skal programmere en ny chip.

Har dog aldrig prøvet det før, så går udfra at jeg skal brænde en bootloader i den før jeg kan gå igang med at tilføje kode til chippen?

Så spørgsmålet er, hvad hedder den bootloader jeg skal brænde i chippen?

Tak på forhånd.



4 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Du kommer nok til at skulle bruge en ISP programmer ved mindre du har en anden Arduino liggende.

(At dømme ud fra denne her post men jeg er ikke helt sikker på at han gør det korrekt - http://www.arduino.cc/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1287836171)


Jeg er til gengæld ret sikker på at det er samme bootloader som Duemilanoven da det eneste de rigtigt ændrede op til "version Uno" er at erstatte FTDI chippen med en lille ATmega8U2.



Ellers så kig her hvis du vil give det et shot anyway :)

http://arduino.cc/en/Tutorial/ArduinoISP


Du kan vælge "Tools -> Burn bootloader" fra menuen.





Vil i øvrigt godt lige tilføje. Ved mindre du planlægger at bruge din Arduino som fx MIDI input, eller HID enhed, i stedet for som en normal serial port, så kan du med fordel købe de billigere Arduino Duemilianoves på Ebay. De har samme chip, eneste rigtige forskel er som sagt måden de snakker med PC'en og lidt mindre hardwware ændringer. Faktisk menes jeg endda at huske noget snak om at UNO'en fjernede en filtercapacitor som nogle folk rundt omkring nu oplever pga af, og vælger selv at lodde på.


Hvis du går ind på Ebay kan du købe Arduino'er og Atmega328 chip (MED bootloader) for næsten ingen penge inc fragt. Og jeg har aldrig prøvet at en Arduino blev taget i tolden endnu :)

(Bare husk at vælge sorter efter pris -> Billigste først -> Vælg Danmark ... Og husk at handle på Ebay.com, Ebay.dk sucks!)



Indlæg senest redigeret d. 26.09.2011 09:01 af Bruger #14381
er der virkelig ikke nogen der har et fornuftigt bud på hvad jeg skal gøre?



Bliver lidt i tvivl.

Jeg har et enkelt arduino uno board som nævnt og 2 ATMega328P-PU chips extra (Dvs. udover det jeg har på boardet), og jeg ville jo egentligt bare skifte de 2 ud og smide på boardet hver gang jeg skal programmere dem til at gøre noget bestemt, eller hvis jeg skal programmere dem til en fast opgave.

Det bliver jeg nu lidt i tvivl om hvordan jeg gør. Især hvis den der bootloader skal på først.... :S

Kan dog være jeg har misforstået hele konceptet bag det her...



Hvis der ikke er bootloader på er du nød til at lave dig et eksternt kredløb ligesom vist på dette link:

http://arduino.cc/en/Tutorial/ArduinoISP

Og så bruge din nuværende Arduino som ISP til at hamre en bootloader ind i din nye chip :)


Du er nød til at have en bootloader på fordi at under normale omstændigheder, når man programmerer en chip (fx Atmega328) så bruger man en "In Socket Programming" programmer (ISP Programmer forkortet) til at skrive ens program over på chippen. For at gøre det brugervenligt har folkene bag Arduino gjort det så der i stedet er et fast program på chippen, som er lagt ind på den traditionelle måde, som kan modtage nye programmer via en serial forbindelse og så kan omprogrammere resten af chippen med de nye programmer. Det lille program kaldes "bootloaderen".

Det er den der gør at du bare sætter den Arduino til computeren via USB for at omprogrammere den, og ikke går hen og finder din ISP programmer frem :)





På en sidenote, hvis du har lidt svært ved det her så burde du købe dem med Arduino bootloader på fra STARTEN af, det kan godt være "lidt af en bitch" af og til at få dem på :P



t