Linux ved siden af Win 7

Tags:    linux fedora partition

Hej

Jeg vil gerne forsøge mig lidt med Linux igen (tror det bliver Fedora), men idet jeg gerne vil bruge det på min faste "hverdags" computer, så ønsker jeg at det går så lidt som muligt ud over windows' kørsel.

Jeg har i øjeblikket opsætningen:
Partition 1: Win7 240 GB (162 GB ledig)
Partition 2: Data 225 GB (121 GB ledig)

Hvor skal jeg placere min linux partition for at det får mindst indflydelse på windows? Og er det nødvendig at dele linux op i flere partitions, som man ofte ser linuxbrugere gør? Hvor meget plads for jeg brug for til linux, hvis jeg stadig bevarer data (billeder/musik etc.) på data partitionen?

Grunden til, at jeg prioriterer windows højt er, at jeg bruger dette til billedredigering og lydindspilning, hvilket formentlig vil være mere end besværligt at køre i f.eks. wine.

På forhånd tak.




9 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Når du installerer Linux får du mulighed for at indskrumpe en eksisterende partition, for at gøre plads til at lave nye partitioner.

Linux skal bruge som minimum 2 partitioner: / og swap. Swap er en lille partition der bruges som ekstra memory i nødstilfælde hvor RAM bliver brugt op. Den behøver ikke være på mere end 500mb-1gb. / er selve systemet. Du kan så dele den op i flere underpartitioner, men det er ret ligegyldigt når du har en selvstændig datapartition. Swap har sit eget filsystem som du får mulighed for at vælge når du opretter partitionen, og / kan du bare smide ext4 på.

Til et linux-system vil du nok have brug for omtrent 15gb -- selve systemet vil næppe fylde mere end 7, men så er der også plads at vokse på.

Linux installerer også selv en bootloader, GRUB, der giver dig valget mellem Windows og Linux når du booter. Ingen ko på isen.

Jeg vil dog anbefale dig, ikke at vælge Fedora i første omgang. Fedora er en fed distribution, men når du vil dualboote Windows og bruge din Windows-baserede data-partition til data, så vil jeg hellere anbefale dig at nappe en Ubuntu, hvor der er en masse u-opensource materiale præinstalleret, som du kan få brug for. Der er også inkluderet en NTFS-driver, så du kan mounte dit data-drev.

Ubuntu kan hentes som live-cd, hvor du kan prøvekøre systemet direkte fra CD'en, mens du installerer.



Du burde kunne køre en virtualbox op - så kan du tænde/slukke for linux uden at skulle genstarte computeren, samt lave snapshots..

http://www.virtualbox.org



Indlæg senest redigeret d. 05.10.2011 22:11 af Bruger #10216
Det har du måske ret i..., men jeg tænker bare, at man jo nok nemmere kan få det brugt til alle mulige projekter, hvis det lå som selvstændigt system på computeren og dermed blive mere vant til det.

Jeg tænker jo at jeg skal lære at bruge systemet ved at bruge det, altså ved at lave ting i det, andet end at navigere rundt i CLI og finde drivere. Ville det så give mening, f.eks. at installere et linux i virtualbox og så lave alt ens PHP kodning (som jeg roder lidt med pt.) i det system? For ligesom at blive mere "dus" med det.



Aner det ikke...

jeg bruger udelukkende Linux som server miljø. Bruger godt nok parallels, men har kørt flere linux bokse op som jeg bruger som udviklingsmiljø/servere, og lader den/dem køre i baggrunden, alt efter hvad jeg skal bruge. Nu kender jeg ikke virtualbox i detaljer - men formoder at den kan det samme.

Jeg har det bedst med at arbejde med de værktøjer man nu engang kan få til mit foretrukne OS - så skal jeg ikke skifte OS (genstarte) hver gang jeg får en idé til et eller andet.
Ligeledes hvis du har f.eks. photoshop til din windows, skal du så genstarte din maskine hver gang du skal lave en grafisk tilpasning ifht. den hjemmeside du er i gang med at udvikle? Og ja, du kan få GIMP til Linux, men igen; Jeg er doven... :)

Idéen er fin hvis du skal teste, men hvis du skal bruge det til alm. arbejde, så enten gå full-blown linux (spil, musik, word, IDEer, mm), eller nøjes med en virtualbox med de ting du har behov for.



Indlæg senest redigeret d. 05.10.2011 23:14 af Bruger #10216
Hvad er det præcist du gerne ville bruge linux til?



Hvad er det præcist du gerne ville bruge linux til?


Ikke noget helt bestemt, men mest pga. at linux er open source, frit og efter min opfattelse og beskedne erfaring, velegnet til alverdens IT-brug bortset fra proprietær software til f.eks. billedredigering.

Derfor er det både af lyst til at få et mere uafhængigt og frit styresystem, og af lyst til at lære at bruge linux til f.eks. programmering.

@Per Sikker Hansen
Hvor stor en indflydelse vil du mene det vil have på windows installationen?

Grunden til at jeg ville vælge Fedora, var at jeg tidligere har haft Ubuntu installeret og derfor ville vælge en rpm baseret distribution for også at lære det lidt at kende, og fordi Fedora virker til at være meget brugervenligt (for ikke så erfarne linuxbrugere) sammenlignet med andre distributioner.



Fedora, for en begynder, lider under at have en forholdsvis striks politik med ufrie og halvfrie libs, drivers og codecs. Derfor kan du komme ud for, at du skal knokle lidt for at få trådløst, grafikkort, NTFS-drev o.lign. til at fungere som de skal. For folk der er nået over begynderstadiet er Fedora dog glimrende brugervenligt og intuitivt, og det er en af mine personlige favoritter. Men sålænge du dualbooter og er usikker på partitioneringen, synes jeg du skal holde fast i Ubuntu lidt endnu. :) Hvis du gerne vil prøve en RPM-baseret distribution, vil jeg anbefale dig at kigge på openSUSE istedet.

Sålænge du ikke tager mere plads fra en af dine eksisterende partitioner end du behøver(dvs ikke prøver at tage optaget plads, hvilket vil ødelægge de data der ligger på den plads), når du formindsker den for at få plads til Linux, så burde det ingen indflydelse have overhovedet på din Windows-oplevelse. Det eneste anderledes dér er at du skal vælge Windows fra menuen når du booter, imod bare at boote direkte ind i Windows.



Indlæg senest redigeret d. 06.10.2011 13:55 af Bruger #8223
Jeg er primært et Windows-menneske og kører Windows 7 som mit primære OS. Windows bruger jeg blandt andet til Visual Studio og Photoshop. Men når jeg koder Ruby on Rails foretrækker jeg at bruge Linux. Derfor har jeg Ubuntu installeret i en VirtualBox hvilket fungerer glimrende. Jeg har overvejet at lave en parallelinstallation for at få en bedre performance, men det at jeg hurtigt kan skifte mellem Windows og Ubuntu vejer op for den lille performancestraf jeg får af at køre VirtualBox. Så hvis du stadig ikke helt har besluttet dig for hvilken Linux distro du vil køre, vil jeg anbefale at bruge VirtualBox.



#Per Sikker Hansen
Det eneste anderledes dér er at du skal vælge Windows fra menuen når du booter, imod bare at boote direkte ind i Windows.


Det er ikke noget problem at boote direkte ind i f.eks Windows. Så skal du bare huske at holde tab tror jeg det er nede under boot for at få vist grub. Og så kan di så vælge hvad du ville boote.

Har selv brugt Ubuntu i 3 år nu. Og ja, det fungere bare (for det meste, du kan da sagtens ende i noget uldent som med alle os) så gider ikke rigtig at prøve andre linux distros, da jeg ikke kan se hvad de kan som Ubuntu ikke kan.

Der er også udemærket billedredigerings værktøjer i linux.



t