Notepad++ tabulator problem

Tags:    windows notepad++

Jeg har indstillet Notepad++ til at indsætte 3 mellmrum når jeg trykker på tabulator knappen i stedet for et \t tegn.

Det har virker fint i lang tid men nu opfører den sig lidt mærkeligt.

Hvis jeg står først på en linie og trykker tab så kommer der 3 mellerum som der skal.

Men står jeg 1 tegn inde på linie kommer der kun 2 mellemrum.

Og står jeg 2 tegn inde kommer der kun 1 mellerum.

Står jeg 3 tegn inde kommer der 3 mellerum som der skal... osv.

Er der nogen der ved hvordan den gør sådan ?
Jeg vil bare gerne have den til at indsætte 3 mellemrum når jeg trykker på tab knappen lige meget hvor markøren står.



10 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 8 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
er det ikke netop det "man" normalt ønsker ?

Altså hvis du trykker space + tab, at den så rykker 3 i alt.. et enkelt hit på tab uden space giver også 3 ?

Du vil bare have den til at tage 3xspace hver eneste gang du trykker tab ? også hvis den allerede er indrykket ex 1xspace ?


Så tror jeg du skal løse gennem en macro, altså starte en optagelse, trykker space 3x, og trykke "save" og give den din egen shortcut key.. ved godt at tab tasten nok ikke er muligt at bruge i den sammenhæng..

Ellers tror jeg det bliver svært, jeg har desværre ingen bud.

/J

Edit: jo tab er sku ikke reserveret:

Så optag en macro med 3xspace, og gem den med "shortcut key" tab, uden ctrl/shift/alt



Indlæg senest redigeret d. 10.10.2011 23:44 af Bruger #5789
Vil ikke kalde det mærkelig opførsel men forventet opførsel. Hvis du brugte "rigtige" tabs og lavede et mellemrum og så trykkede tab så ville den også hoppe frem på den måde hvertfald visuelt.

Har lige kigget i N++ men tror ikke du kan få den til det. Sådan opførsel ville jeg finde mærkelig og tror ikke jeg nogensinde har set en editor som blot blind indsætter mellemrum tegn. Tab-knappen på tastaturet er så vidt jeg ved ikke ment som en gentag-tegn-knap men til tabulering.

Du kunne måske kigge på et AutoIt eller AutoHotkey script der gør det du ønsker.

EDIT:
Der er makroer i N++, har ikke leget med det men kunne være en anden mulighed.



Indlæg senest redigeret d. 10.10.2011 17:18 af Bruger #14645
Det er jo systemet bag en tabulator. Den kalkulerer den fornødne "indentation". Et \t tegn behøver ikke være på 8 tegn som i notesblok; det kan være 4, 3, 2 eller 512. Din notepad++ bruger tydeligvis stadig \t som indrykker. Du skal have den til at indsætte 3 mellemrumstegn i stedet. Mange editors har "Use Spaces og Keep Tabs" indstillinger.



Jeg ønsker ikke og bruge \t (rigtige tabs).
Og det har virket fint nok i lang tid med at jeg får 3 mellemrum når jeg trykker TAB lige meget hvor jeg står på linien.
Jeg kan se i hexeditor at der indsættes mellerum (tegn #20) så det ikke fordi den indsætter \t tegn.

Jeg må havde kommet til at ændre en indstilling et eller andet sted men kan bare ikke finde hvor.



Jeg kender godt til Settings -> Preferences -> Language Menu -> Tab Settings...
Jeg har sat tab size til 3 og valg "replace by space".

Men problemet er at alt efter hvor markøren står på linien så bliver der indsat et forskelligt antal mellemrum i stedet de 3 mellemrum hver gang som jeg ønsker.

Så der må være en indstilling et andet sted som påvirker det.



Indlæg senest redigeret d. 10.10.2011 23:24 af Bruger #13010
Jeg vil have at når jeg trykker på TAB knappen så bliver der indsat 3 mellemrum.

Det har virket i alt den tid jeg har brugt notepad++ men jeg må have kommet til at ændret på noget siden den gør det anderledes nu.

Ok det virker med macro. Tak for det.

Selvom jeg stadig gerne vil vide hvordan det kommer til at virke uden macro.



Jeg TROR altså, at det er default behaviour, (jeg kender ikke andre tekstredigeringsværktøjer), at tabulator rykker cursoeren til nærmste tabulator indrykning, om det er 3xspaces eller et reelt "/t"

Tak for karma, selvom du ikke er helt tilfreds :) - Men vi er enige om at macroen udførte jobbet som du ønskede ik ? - du vil bare gerne havde det som en setting i stedet for en macro ?

For så er mit sidste gæt, at du skal ud og finde dig et plugin, ex (100% utestetm og kender ikke til) http://sourceforge.net/projects/tabstospacesnpp/support

Vh



Indlæg senest redigeret d. 11.10.2011 06:47 af Bruger #5789
Altså det kan da godt være jeg husker forkert... jeg synes bare altid den har indsat 3 mellemrum lige meget hvor jeg stod.

Men det med makroen virker fint så skal jeg prøve begge dele og se hvad der er bedst nu hvor jeg bliver i tvivl om hvordan det egentligt var før.

Det fint nok som det er nu tror jeg.
Skal lige prøve det noget tid og se hvad der er bedst.



jeg tror standard er bedst, hvis det er til at formatere kode..



t