Trådt på bærbar

Tags:    diverse hardware

Hej alle, min søster er kommet til at træde på sin bærbar(ikke dårlig undskyldning;-)) Og nu når hun starter den, vil den ikke starte op, den skriver:

"reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key"

Jeg tror så det er harddisken der er røget, da den ikke kan boote. Nogle forslag? For hvis det bare er harddisken er den jo egentlig ikke dyr, men gider bare ikke købe en hvis, det er en ledning eller noget:-) Er der nogen måde man kan teste det på?

Skal også nævnes at når jeg harddisken prøver at boote larmer den..

Mvh,Andreas



Indlæg senest redigeret d. 12.10.2011 21:56 af Bruger #16635
8 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 10 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Prøv og gå ind i BIOS og se om du kan se at harddisken er fundet der.
Tryk F1 eller DEL lige efter du har tændt computeren for at komme ind i BIOS.

Det kan være at harddisken bare er rygget ud af stikket inden i computeren.

Så prøv og vend computeren om, skru låget af bunden og tag harddisken ud og check at den kan sættes korrekt i stikket og prøv igen og tænd computeren.



Ok hvis harddisken larmer mere end normalt så er den nok defekt.
Kan godt være bærbar harddiske ikke kan tåle så meget.

Prøv og tag harddisken ud og tænd computeren... larmer computeren så ?

Kan du tage nogen billeder af harddisken ?
Ser den bøjet ud eller skadet ?



Av, det var godt nok uheldigt! Var computeren tændt da det skete? For så er det nok meget sandsynligt at harddisken er stået af. Så vidt jeg ved, er harddisken mest udsat når den er tændt.



Hvis harddisken kører og får et slag, er der risiko får at læsehovedet, som normalt bevæger sig med en mikroskopisk lille afstand til pladen, får fysisk kontakt til pladen og ridser den. Ydermere vil jeg tro at læsehovedet kan komme til at sidde løst eller skævt ved et sådan slag. Jeg ville nok købe en ny disk hvis jeg var dig. Måske endda prøve med en anden disk, hvis en rar person har en liggende man må låne.



Kan man ændre overskriften? Kan se jeg ikke kan stave:-)



Harddisken kan ikke findes under bios, system overview, og har prøvet at skille den ad, tage harddisken ud og sætte den fast igen. Kan stadig ikke findes.

Som sagt larmer harddisken, så kan godt være den er gået i stykker. MEn burde den så kunne finde den alligevel?

Synes bare at hun må have trådt hårdt for at ødelægge harddisken, så er bange for det er en anden forbindelse et sted der er gået i stykker..



Harddisken larmer meget mere, og den larmer ikke når jeg tager den ud, så er nok harddisken, dog ser den ikke bøjet eller medtaget ud.

Og ja, computeren var tændt, så er nok harddisken.
Håber bare det er den, for det koster jo kun 3-400 kr at skifte, mere hvis det er en eller anden lille ting der er gået i stykker..



Jeg prøver med ny harddisk engang og vender tilbage med resultatet:-)

Tak indtil videre

LØST:

Bedre sent end aldrig;-) Det var harddisken, og computeren virker igen. Tak for svar alle..



Indlæg senest redigeret d. 21.12.2011 23:27 af Bruger #16635
t