Programmeringssprog som kommunikationsstuderende

Tags:    php programmering webdesign diverse html

Hej.

Jeg studerer kommunikation og under min læsning af mange stillingsopslag er en af de opgaver der søges ofte en webmaster der kan vedlige / udvikle / optimere opslagsholderens hjemmeside.

Hertil er mit spørgsmål til jer udviklere / programmørere: Hvilket hjemmesideprogrammeringssprog vil være mest relevant for mig at sætte mig ind i, for at kunne søge sådanne stillinger?

På forhånd tak. :)

Ps. Selvfølgelig ved jeg godt det tager tid at tillære sig et sådant programmeringssprog, men tiden er jeg villig til at lægge i det.



4 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 17 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Du skal i hvert fald sætte dig rigtigt godt ind i HTML og CSS til at starte med - uden det kommer du ingen vejene.

Derefter vil det være smart at starte på et serversidesprog, og jeg vil her klart anbefale php da det, efter min erfaring, er det mest udbredte sprog.

Det kan også være en rigtig god idé at sætte sig ind i JavaScript da det stadig bliver brugt mere og mere rundt om på nettet for at gøre hjemmesider mere levende - javascript har, efter min mening, efterhånden erstattet meget af det man brugte Flash til i "gamle dage". Det er her meget vigtigt ikke at forveksle Java og Jvascript. Som en eller anden her på udvikleren vist nok skrev det: java er til javascript hvad bil er til billiard :-)



Simon glemte en ting, som jeg syntes skal med.

Det er en god ide også at vide lidt om det basale indenfor SQL (Structured Query language). Det bruges nemlig når du skal lave forespørgsler til en database. SQL kan du benytte sammen med PHP eller måske endda ASP.Net, alt efter hvad for et serverside sprog du ønsker. Som simon siger, er min yndlings dog også helt klart PHP.



Okay, tak for input, og fingerpeg i hvilken retning jeg skal bevæge mig. :)



Okay.. Ligeledes tak for input til Martin. :)



t