Centrering af en horisontal <ul> menu

Tags:    html css layout

Hej alle :)

Jeg sidder og leger med at lave hjemmeside, og jeg vil gerne have en horisontal menu, der er centreret, men jeg kan simpelthen ikke få det til at lykkes, så jeg håber I kan hjælpe mig :)

I kan se et eksempel på det her: jeth.dk
Det er menuen under banneret, jeg gerne vil have skal sidde i midten.
Jeg prøvet mig med at sætte en bredde og derefter bruge margin: 0 auto;, men jeg kan simpelthen ikke få det til at virke!
Hvis man sætter en background-color på <ul> elementet, kan jeg se at den er centreret, så problemet må være at <li> elementerne ikke centreres, så hvordan opnår jeg det?

Her er HTML-koden der er relavant for menuen:
Fold kodeboks ind/udHTML kode 


og CSS'en:
Fold kodeboks ind/udCSS kode 



Siden er til kun for sjov, så formålet med det er udelukkende at eksperimentere og lære af det :)

Mvh Johan




Indlæg senest redigeret d. 30.10.2011 13:51 af Bruger #16676
6 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Men det du skriver der har jo den samme effekt, som det jeg i forvejen har skrevet i CSS'en?



Når du alligevel angiver en præcis bredde på hvert menupunkt, så kan du jo blot sætte en præcis bredde på menuen selv på menupunkter*(bredde+margin), dvs. 4*(160+50) = 840px.

Fold kodeboks ind/udCSS kode 




Fold kodeboks ind/udHTML kode 




Indlæg senest redigeret d. 30.10.2011 15:00 af Bruger #13010
Men det du skriver der har jo den samme effekt, som det jeg i forvejen har skrevet i CSS'en?


Nope fordi du har sat bredden til 100% hvor jeg har sat den til en bestemt bredde (840px som er bredden på hele din menu).



Indlæg senest redigeret d. 31.10.2011 15:55 af Bruger #13010
Nå okay :)
Men hvis det skal gå op, skal bredden af menuen jo være 890px, da venstre-margen'en på 50px ellers vil forskyde den 50px til venstre for midten - dvs. regnestykket bliver: 4*(160+50)+50.
Men jeg er godt med på tankegangen nu, så tak!



t