Hvordan skifter jeg imellem JTextFields med Tabulator?

Tags:    java programmering listener swing event

Hej allesammen

Jeg er i gang med et mindre projekt, og har i dette lavet en mindre 'formular', opbygget ved hjælp af et Grid Layout, med 6 rækker og 2 kolonner. Formularen består så af henholdsvis et JLabel og et JTextField, for hver række.

Mit Spørgsmål er så nu, at jeg syntes det ville være rart, hvis jeg bare kunne benytte min tabulator knap for at skifte fra det første JTextField, til det næste JTextField. Altså sådan at hvis fokus er på JTextField nummer 1, så skal den skifte til JTextField nummer 2 ved et klik på Tabulator knappen. Ligeledes hvis fokus er på JTextField nummer 2 i formularen, skal et klik på Tabulator knappen skifte fokus til JTextField nummer 3. Mit spørgsmål er så nu, hvordan laver man dette?

Jeg syntes at have søgt en del på nettet nu, og kunne desværre ikke finde et svar der passede ind, men håber at nogle af jer har en løsning på mit problem :)

Ellers god Weekend til alle!



4 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg havde ligende problem, da jeg lavede min lommeregner. Der ville jeg bare gerne have, at man kunne klikke på ENTER og så kom svaret.

Den løsning jeg fandt frem til, var at lade min JFrame, være i focus hele tiden, og så sende inputet, fra JFramen hen til det komponent, der havde focus. Men, da jeg kun havde et enkelt JTextField var dette jo ganske nemt :) ... I dit tilfælde er det lidt svære; men kan sagtens lade sig gøre, hvis du bare håndterer dine interne focus komponenter :).. Dette er dog en lidt besværelig metode at kode; men man slipper for at skulle rode med noget mere avanceret swing :)

Ellers, hvis man er intereseret i noget mere avanceret swing, så er det "LayoutFocusTraversalPolicy" man skal sætte. Ikke noget, jeg har rodet med endnu, så sender dig derfor bare et link, og giver et lille hint til, at det er under "Customizing Focus Traversal" at du skal kigge for at finde svar på dit spørgsmål :)

Må hellere huske, at nævne selve linket ;)
FocusManager



Indlæg senest redigeret d. 04.11.2011 09:38 af Bruger #15301
Tak for dit svar :) Jeg prøver lige at kigge på LayoutFocusTraversalPolicy og vender lige tilbage med om det virkede for mig.

Ellers er jeg selvfølgelig stadig åben for svar hvis andre har nogle løsninger :D

Sidekommentar: Forresten Kevin, hvornår kommer den tredje del af din Java Gui serie?



Indlæg senest redigeret d. 04.11.2011 11:35 af Bruger #4487
Den næste del, er nok et godt stykke tid undervejs, nu har jeg fået idéen til hvad den skal indeholde. Men det er lige at få tiden til at få skrevet den, når man har studererne ved siden af :)... Men tror at jeg måske kan få skrevet den inden for en månedstid ^^



Kender det godt :P



t