Skalere stort billede ned og bevare skarphed

Tags:    billede skalering

Hej alle sammen

Nu har jeg rodet med skalering af et billede i snart 3 timer, og nu giver jeg op.
Jeg har et billede i stort format, som jeg gerne vil have skaleret ned, samtidigt med at skarpheden bevares.
Billedet kan ses her:
http://lgmusik.dk/ex.png

Filformatet er PNG, men jeg kan nemt eksportere til en anden filtype (EPS, TIFF eller PICT) i stedet. Jeg vil gerne have det skaleret ned, så det er omkring 800 px bredt, uden at det mister sin skarphed. Kan det lade sig gøre, og hvilket program skal jeg i så fald bruge? Har prøvet med Gimp og Inkscape. Er villig til at betale for programmet.

Når jeg prøver at skalere det ned, bliver billedet utydeligt - fx bliver de vandrette (node)linjer ikke lige tykke alle sammen, og de lodrette linjer (nodehalse) ej heller lige tykke. Se eksempel her:
http://lgmusik.dk/ex1.png
(alle linjer skal helst være 1 px tykke)

Alt i alt har jeg 300 billeder, jeg skal have skaleret, så den venlige sjæl der tænker "jeg skalerer da bare billedet for ham, og så er den ged barberet", kan godt spare sig :) Processen skal desværre gentages mange gange.

Mange hilsner
Lasse



7 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Lasse,

Som udgangspunkt vil du jo altid miste lidt skarphed når du gør et stort billede mindre. Den eneste undtagelse er hvis du har det i et vektorbaseret format som fx PDF. Uden at have prøvet det her, så tvivler jeg på at du får et resultat der er meget bedre end det du selv er kommet frem til, hvilket jeg egentlig også synes er ganske glimrende. Anyway, de fleste billedeprogrammer har forskellige interpolation modes som du kan vælge imellem når du resizer, det har fx Paint.NET som jeg er ganske glad for. Du kan prøve at lege lidt med de forskellige modes og se om det gør en forskel, men som sagt tvivler jeg på at du opnår et resultat der er meget bedre end det nuværende :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Indlæg senest redigeret d. 14.11.2011 23:06 af Bruger #1
Jeg vil gerne lige gå off topic et øjeblik og give Kasper ret, Paint.NET er et ganske glimrende program. Jeg har brugt Photoshop i mange år, men der er rigtig mange opgaver hvor Paint.NET fint kan følge med og levere et lige så godt og produktivt resultat.

Tilbage til spørgsmålet:
Det vil altid være svært at skalere et billede af den type ned. Fordi billedet er sort/hvid og kun indeholder simple geometriske figurer, egner det sig bedre til et vektorformat end til et billedeformat såsom PNG eller JPEG. Alm. nedskalering fungerer bedst med fotografier.




Det vil altid være en god ide at give billedet lidt "sharpen" - altså skarphed - igen efter, at man har nedskaleret billedet.

Problemet med paint.net, er at den sjvj. ikke kan køre batchmode, så du kan vælge alle 300 billeder på én gang. Men tjek evt. infranview som kan køre batchmode. Måske kan den ennda give lidt sharpen ifm. resize.



Indlæg senest redigeret d. 15.11.2011 16:27 af Bruger #9814
Mange tak for svarene :) Jeg vil prøve med Paint.NET og evt. eksperimentere lidt med shapen funktionerne i programmet. Alternativt selv 'rentegne' det skarpt.

KIM: når du siger, at billedet egner sig bedre til vektorformat, hvad så hvis jeg laver billedet om til en SVG fil, skalerer det ned og konverterer det til PNG - vil jeg kunne få et bedre resultat ud af det?




Du kan latid prøve at veksorisere billederne i Illustrator og så gemme dem som png.. Det burde give et bedere resultat.



Hej Lasse,

Hvis du prøver at zoome ind med fx. 400% på dit original billed, så vil du se at linierne ikke er ens. Det er også grunden til at linierne blive uskarpe når du skalere det ned i str. Så hvis du på nogen måde har mulighed for at få et bedre og mere ens udgangspunkt, så vil det skaleret billed kunne blive langt bedre.

Jeg bruger selv Photoshop og får et bedre resultat end dit, hvis jeg "Image" -> "Image Size" og så bruger indstillingen "Bicubic Sharper (best for reduction)".



Udgangspunktet kan ikke forbedres. Jeg var ikke klar over forskellen du nævner, men det forklarer jo en del. Gimp har også forskellige shape funktioner jeg må eksperimentere med - både grafik shapere og tekst shapere (der kun shaper tekst i billedet).

Men faktisk har jeg fundet frem til et resultat, jeg godt kan leve med. Det kræver blot, at jeg manuelt rentegner enkelte af de lodrette streger (nodehalse), så de har samme tykkelse:
http://lgmusik.dk/jetplane.png
Og så er der en lille skygge på de vandrette (node)linjer i nederste nodesystem jeg måske fjerner (eller eksporterer ét nodesystem af gangen og sætter sammen til sidst).

Resultatet fik jeg ved at ændre eksport dpi'en i mit nodeprogram, således at jeg ikke behøver skalere ned i et billedprogram.

Tak for hjælpen! Jeg klarer mig selv herfra :)





t