Hejsa Michael
Velkommen til udvikleren, og den nye verden af udvikling

Jeg ville foreslå at starte med GUI da det (for mig) er nemmest at starte ud med.
Lav derfor en windows applikation, og træk en textbox ind sammen med en knap som du giver en passende tekst.
Du dobbeltklikker så på knappen, hvorefter der automatisk laves en metode til den.
Vil blot sige at da jeg ikke sidder med en visual studio eller andet udviklerværktøj på denne maskine, er dette taget ud fra hukommelsen - men håber det giver lidt forståelse.Ganske rigtigt som Kevin siger så ønsker du at lave din metode først. Jeg ville dog løse det lidt anderledes. Faktisk ville jeg nok bruge noget DateTime, men da jeg ikke har en Visual Studio og ikke kan huske syntaksen i hovedet så derfor jeg har valgt denne.
- private string KonverterMaanedsNr(int maanedsNr)
- {
- if (maanedsNr < 0 || maanedsNr > 12)
- return maanedsNr + " er ikke et månedsnr";
-
- string returnMessage = "Det er";
- string[] maaneder = {"Januar", "Februar", "Marts", "April", "Maj", "Juni", "Juli", "August", "September", "Oktober", "November", "December"};
- returnMessage += maaneder[maanedsNr -1].ToString();
- returnMessage += " måned";
- }
Det du ønsker at gøre er at tjekke først om der er indskrevet noget og derefter om det indskrevne er et tal. Da det er en tekstbox kan man jo indskrive enhver ønsket tekst som fx "abcd" eller hvad man nu ønsker.
- private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
- {
- string indskrevetText = Textbox1.Text;
- //Fjern alle whitespaces (Trim) og derefter se på længden af teksten
- if (indskrevetText.Trim().Length == 0)
- {
- MessageBox.Show("Du skal indskrive en måned");
- return;
- }
-
- int tal = -1;
- //Undersøg om det indskrevne er et hel-tal
- if (!int.TryParse(indskrevetText, tal))
- {
- MessageBox.Show("Det indskrevne er ikke et tal");
- return;
- }
- string maaned = KonverterMaanedsNr(tal);
- MessageBox.Show(maaned);
- }
Håber det bringer dig lidt tættere på en løsning
Indlæg senest redigeret d. 03.12.2011 17:42 af Bruger #16651