Windows 7 64-bit siger 3,86 GB ram

Tags:    windows7 bios

I kontrolpanel > system står der at 3,86 GB ud af 4,00 GB kan bruges.

Jeg har så læst mig til at det kan være en indstilling i BIOS som gør det, men jeg kan ikke finde noget i BIOS, der er meget begrænset indstillingsmuligheder og jeg vil tro der må være nogle "hemmelige" menuer men har ikke kunne finde noget om det.

Jeg har checket at hukommelsen ikke er begrænset i msconfig > boot > advanceret men det er den ikke.

Det er en Phoenix SecureCore BIOS.
Jeg vil gerne opdater BIOSen men det ser ud til det koster penge.



9 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
hvor meget ram er der i ?



4 GB



jeg ser 2 muligheder.

1. ved ikke om det er det samme som med HDD, hvor producenten siger der er 1000 bytes på en kb og windows siger der er 1024 bytes

i så fald vil du kunne bruge
4 * (1 024 * 1 024 * 1 024) = 4 294 967 296
4 * (1 000 * 1 000 * 1 000) = 4 000 000 000
4 000 000 000 - 294 967 296 = 3 705 032 704

2. der er noget ram der er optaget til andet brug.



Hvis det er en computer med onboard grafikkort, kan de "manglende" RAM skyldes at de bruges til grafikkortet.



I kan se det her : http://scootergrisen.dk/htmlgrisen/billeder/billed0195.png

Hvis windows siger at 1 KB = 1000 byte så skulle de to tal jo være ens så der stod at der var 3,86 GB total også.

Grafikkortet har 1 GB RAM. Hvor checker jeg at der ikke an reserveret ekstra RAM på grafikkortet ?
Det er ikke mulighed for at indstille noget i BIOS umiddelbart.
Der står at der er 4 GB RAM også står der at grafikkortet har 1 GB RAM.

Underligt hvis jeg går ind i catalyst control center til grafikortet så står der under hardware : Hukommelsesstørrelse 2746 MB.



Indlæg senest redigeret d. 03.12.2011 19:29 af Bruger #13010

Grafikkortet har 1 GB RAM. Hvor checker jeg at der ikke an reserveret ekstra RAM på grafikkortet ?
Det er ikke mulighed for at indstille noget i BIOS umiddelbart.
Der står at der er 4 GB RAM også står der at grafikkortet har 1 GB RAM.

Underligt hvis jeg går ind i catalyst control center til grafikortet så står der under hardware : Hukommelsesstørrelse 2746 MB.

tror grafikkoret har mulighed for at låne extra ram, derfor kan den komme over 1gb.





Indlæg senest redigeret d. 03.12.2011 19:41 af Bruger #3427

tror grafikkoret har mulighed for at låne extra ram, derfor kan den komme over 1gb.

Hvor indstiller jeg det ?



hvis du siger du ik kan gøre det i bios må det næsten være i catalyst control center



Der er ikke nogen indstilling om RAM i catalyst control center. Jeg kan ik hvert fald ikke finde det.

Det burde jo nok kunne vælgesn i BIOS men jeg ved ikke hvordan man komme ind i de "hemmelige" BIOS menuer som jeg tror er der.
Der er næste ikke mulighed for at indstille noget som helt i den BIOS.



t