ASP.NET database

Tags:    asp net db

<< < 12 > >>
Kære udviklere!

Jeg er helt ny i ASP's verden, så derfor har jeg ikke så meget forstand på det endnu. Jeg er rimlig kvik i PHP, så tænkte at jeg ville springe ud i noget ASP.NET.

Jeg skal så have sat noget database op, men jeg er helt sort i det. Jeg har læst nogle kodeeksempler på W3Schools, som har hjulpet mig en del. Og jeg har også en masse kode som sådan set giver mening syntes jeg. Men som jeg kan forstå, så finder den ikke nogen database - og det er klart, da jeg ikke ved hvordan man laver en.

Min kode ser sådan her ud:
Fold kodeboks ind/udVBDotNet kode 


- jeg har lavet kodeboksen som et VB.NET script eksempel, da jeg åbenbart ikke kan lave nogen kodeboks til ASP.

Jeg håber at der er nogle der vil hjælpe mig lidt på vej. Det ville være super rart, da ASP virker spænende :).



Indlæg senest redigeret d. 08.12.2011 21:20 af Bruger #16025
11 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hejsa

Det er muligt at lave kodeboks til asp.net, som oftest afvikles i C#, så det er dette du vil skulle lave den i ville jeg mene.

Dit kodeeksempel mener at din Northwind.MDB ligger i roden af dit site, hvis det skal virke.
Og for at det skal virke skal du selvfølgelig have denne ovenstående fil liggende i roden, for ellers vil den ikke kunne finde din database - men Northwind er meget ofte benyttet så hvis du ikke har den så søg på din maskine og du skal nok hurtigt finde den :)



Hej Laurits.

Jeg har søgt på min computer efter Northwind, og jeg kan ikke finde den.
Jeg har søgt på nettet efter hvordan man opretter en database, og ud fra hvad jeg kan se så skulle man oprette en SQL server. Jeg har brugt dette eksempel:

http://www.asp.net/mvc/tutorials/nerddinner/create-a-database

Men når jeg vil oprette en SQL server, siger den at der forekommer fejl:

Fold kodeboks ind/udKode 


Så kan jeg jo ikke oprette en SQL Server.



Northwind er Microsofts demo-database som man kan bruge frit til sine tests. I dit eksempel er det Microsoft Access versionen, som kan hentes her:

http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?id=19704

Det er en .exe fil som installerer hele Northwind eksemplet.



Hvis du er ny til asp.net så vil jeg foreslå dig at bruge C# i stedet for VB, da det er meget mere udbredt at bruge dette sprog til det.

Det er ikke forkert det kode du har lavet, men det er ikke den måde "man gør det på". Når man laver ASP.NET har man i sin HTML/.aspx fil så lidt kode som muligt, dvs. den bør kun bruges til at præsentere dine data med - ulig PHP, hvor man har koden i samme fil.

ASP.NET kompilerer din kode og derved bliver den hurtigere at køre, det gør den kun, hvis den bliver bygget i codebehind (eller controlleren hvis det er ASP.NET MVC). Det vil sige du skal lave separate klasser og objekter til dine data, dvs. bygge en datamodel til din side, ganske som hvis du lavede en windows applikation. Der er som sådan ingen forskel på de bagved liggende data til en Windows Applikation og til en Web applikation, det hele drejer sig om hvordan du vil præsentere dine data (HTML eller WinForm). Så alt dit SQL osv skal som _minimum_ ind i din codebehind.

Det er meget anderledes at lave ASP.NET end at lave PHP, og der er mange forskellige måder at gøre det på. Kig evt. på www.asp.net og se hvordan man kan bygge noget med Razor motoren, det er måske det der passer godt til dig. Ellers er det "traditionel" udvikling, med klasser/objekter, indkapsling, objektorienteret design osv.

Men, som også skrevet, få din database ind og leg lidt med det.



@Brian >> aarhhh inline C# i aspx filer bliver nu også kompileret, det er jo ikke fordi koden bliver afviklet ved hvert besøg som en gammel asp fil, kun ved første besøg. Herefter ligger de i det nye DLL hell i winsxs.

Der er ingen (væstentlige) performance issuees ved at skrive inline, men i vs.net er alt andet tåbeligt, pga vs.net intellisence, og ikke mindst for overskuelighedens skyld.

Applicationens startup time, er dog lidt længere, da den først skal kompilere, meeeen det tager ikke lang tid extra.

Men enig i at fra php må det være åbenlyst at gå til C#, frem for vb.net

@Daniele >> bruger du overhovedet ex visual studio express webedition ? her får du en gratis mssql database og et rigtigt godt IDE til at lave dit kode.



Indlæg senest redigeret d. 09.12.2011 09:44 af Bruger #5789
@Jokke: Men jeg kan jo rette i min inline C# kode og så bare loade siden igen (uden at genstarte). HVordan kan jeg det, hvis det er compilet? (det kan jeg i hvertfald i asp.net mvc)



@Jokke: Men jeg kan jo rette i min inline C# kode og så bare loade siden igen (uden at genstarte). HVordan kan jeg det, hvis det er compilet? (det kan jeg i hvertfald i asp.net mvc)


Serveren compiler vel selv igen, hvis der er sket ændringer.



@Brian, Første gang siden/view whatever bliver loadet, bliver inline koden compiled, og smidt ind i ASP.NET Temp mappen. Når du så retter i filen, bliver filen igen compiled første gang den bliver loadet.



Ja det skal vel altid kompileres til MSIL før .net frameworket kan arbejde med koden. Så enig med Brian og Ebb.

Redigere du en aspx fil, tvinger du også serveren til at opdatere hele kontroltræet, uden genstart.

Men sry vi kom lidt på side spor Daniele



Indlæg senest redigeret d. 10.12.2011 11:34 af Bruger #5789
@Jokke

Det er iorden. Jeg må læse lidt videre på det, men tak for jeres response :).



<< < 12 > >>
t