Google betaler 1,5 milliarder kroner om året til Firefox

Tags:    it-nyheder

<< < 12 > >>
Den nye aftale mellem Mozilla og Google betyder, at Google tredobler betalingen. De næste fem år får Mozilla omkring 1,5 milliarder kroner - om året.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=6137&cst=4



Det var da en seriøs sjat penge! Man kan jo spekulere på hvorfor betalingen tredobles, samtidig med at Firefox taber markedsandele til Google's egen Chrome :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Jeg forestiller mig det har noget at gøre med for at undgå en monopol sag.



Jeg tror ikke at det er pga. retsager om monopol, Google understøtter Mozilla, det er næppe forbudt at lade være med at give frivillige bidrag til konkurrerende produkter.

Men Google har en klar interesse i at de ikke bliver beskyldt, af open source folket, for at lukke munden på konkurrenten. Og Google ser nok også primært Microsoft som konkurrenten, og så længe Mozilla hjælper med at stjæle markedsandele fra Microsoft, hjælper de gerne.



Det er fandme ikke fordi de ikke vil blive beskyldt af communitiet for noget som helst. Google har altid været flintrende ligeglade med dårlig omtale.

Det her handler jo lige netop om at pisse noget territorie af overfor open source communitiet. Ved at oprindeligt lukke for den varme hane og skabe panik, og derefter "forbarme sig" og give flere penge, understreger de jo overfor alle, at open source miljøet er deres bitch. Det handler om at cementere sin magtposition overfor flokken.



Hmmm... Forstår sku heller ikke hvorfor google gør det her.
Jo vist er Chrome nok ikke den store pengemaskine - det er google søgemaskinen i stedet. Og Google er sikkert meget mere interesseret i at holde til dominans på søgemaskine markedet end på browser markedet.
Men det må da alligevel have været i Googles interesse at få en af sine konkurrenter ned. Så kan slet ikke se at det er de penge værd...



Chrome nok ikke den store pengemaskine - det er google søgemaskinen i stedet. Og Google er sikkert meget mere interesseret i at holde til dominans på søgemaskine markedet end på browser markedet.

Googles forretning er ikke søgning. Googles forretning er analyse af information. Deres produkt er ikke søgninger, videoklip eller lignende. Deres produkt er dig. Mig. Os. Brugerne. Vores informationer er guld værd for Google, fordi de skaber profit via målrettede reklamer gennem AdSense o.lign.

Google er i høj grad interesserede i dominans på browsermarkedet, fordi hvis Google har seriøse markedsandele i deres browser, så har de hidtil usete muligheder for at lave profilering og analyse af folks browsingvaner.

Det er heller ikke bare konspirationssnak, det er hårde, officielle fakta. Google Analytics har hidtil været det mest anvendelige til at indsamle alskens data på folks browsingvaner -- hvert eneste site der bruger Google Analytics du besøger, sender informationer om dig til den samlede Google informationspulje. Bevares, det er der ikke nødvendigvis noget galt i, og hvis du ved hvor du skal gå hen, og ved hvor du skal trykke, så er Google også blevet tvunget til at lade dig "opt out"e af deres tracking cookie.

Men ja... Google Analytics på 90% af webbet er én ting. At kunne have størstedelen af verdens brugere på deres egen *browser*.. Det ville være gyldent for Google.



Hej Per.
Sandt nok. Reklamer er det de tjener på. Og her er Søgemaskinen det centrale element. For Google Analytics er underlagt søgemaskinen. Ingen søgemaskine - ingen Analytics.
Men pointe er stadig klar (og du har lige bekræftet den for mig igen). Google Chrome er ikke en pengemaskine, og Google Chrome er heller ikke et værktøj til at opsamle data. Derfor burde dig ikke være nogen tvivl i at reklamer er googles største prioritet. Det er her de tjener størstedelen af sine penge.



>For Google Analytics er underlagt søgemaskinen. Ingen søgemaskine - ingen Analytics.

Øh hva? Enten så kan jeg ikke gennemskue den sætning eller også har du ikke helt sat dig ind i hvad Analytics er :)

>Google Chrome er ikke en pengemaskine, og Google Chrome er heller ikke et værktøj til at opsamle data.

Jo det skulle det vist nok være, hvilket vist også er det Per forsøger at fortælle dig. Jeg ved ikke om det stadig er sådan med Chrome, men før i tiden skulle man i hvert fald specifikt bede den om IKKE at sende data til Google om ens browsing vaner, altså netop et værktøj til at indsamle data :)


Mvh.

Kasper (TSW)



4 millioner kroner om dagen.... :O
47,5 kroner i sekundet... :X



Kynismen lever i bedste velgående - Kunne det ikke bare være af årsager andre end penge? Og hvis man absolute skal have "hvad-får-de-ud-af-det" brillerne på, kan man da i det mindste sige at Google får en vældig god PR af sådan en julegave til open-source.



<< < 12 > >>
t