Datamatiker interview OSO

Tags:    it programmering datamatiker

<< < 12 > >>
Spørgsmål til datamatiker
Jeg har nogle spørgsmål jeg gerne vil have besvaret så hurtigt i kan

1. Hvordan er din hverdag som datamatiker?
2. Hvilke uddannelser tog du og hvorfor?(STX HTX HHX)
3. Hvad er godt, og hvad er skidt?
4. Hvad er det bedste ved at arbejde som datamatiker?
5. Hvor lang tid tager et programmerings arbejde normalt?
6. Hvem arbejder du for?
7. Hvor meget ligger din løn på?
8. Arbejder du hjemme eller på et kontor?
9. Helst privat eller offentligt og hvorfor?
10. Er det nemt at komme ind på arbejdsmarked?
11. Er det stressende at være datamatiker?
12. Har en datamatiker meget arbejde efter fyraften?
13. arbejder i med at udvikle software?




12 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 8 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
1. Hvordan er din hverdag som datamatiker?
Min hverdag starter kl. 8.30 hvor vi møder op i klassen og får noget undervisning. Vi har ét fag hele dagen. Så har vi som regel nogle timers teori eller forklaring, og så får vi typisk nogle opgaver vi skal løse programmeringsmæssigt ud fra det teori vi har fået.
Vi slutter kl. 13.45.
Ind i mellem har vi temauger hvor vi får stillet en konkret opgave, som vi så skal udvikle en løsning til og aflevere en rapport om.

2. Hvilke uddannelser tog du og hvorfor?(STX HTX HHX)
Jeg tog HTX for at have en teknisk baggrund og gymnasial uddannelse inden jeg startede på noget vidergående.

3. Hvad er godt, og hvad er skidt?
Nogle af fagene virker utroligt overflødige. Vi har også nogle tekniske ting vi skal lære i teori, og det virker underligt på en programmeringsuddannelse.
Men selve programmeringen er ret godt, og man får både teori og praksis til at løse store udviklingsopgaver.

4. Hvad er det bedste ved at arbejde som datamatiker?
Hvis man er inde i at programmere og udvikle software/website på et højere plan, så er det også det du får. Din uddannelse er bygget på at udvikle, hvilket også vil være det du formentlig vil blive sat ti ude i erhvervslivet.

5. Hvor lang tid tager et programmerings arbejde normalt?
Svært spørgsmål (som du også selv påpeger).
Det kommer an på hvilken arbejdsform man bruger, og hvor omfattende opgaven er. Det kan tage alt fra dage til uger (og sågar måneder, når man kommer ud i virkeligheden).

6. Hvem arbejder du for?
Jeg arbejder for en mindre virksomhed i den anden ende af landet kaldet N2Ads, samtidig med at jeg har min egen lille personlige udvikler virksomhed ved siden af.

7. Hvor meget ligger din løn på?
Svinger alt efter opgaverne i mit tilfælde. Kan være 10.000 til 40.000. En normal datamatiker løn ligger nok omkring de 15.000 - 30.000 (alt efter hvad man arbejder som).

8. Arbejder du hjemme eller på et kontor?
Jeg arbejder oftest hjemme. Kan ske at jeg tager til kontoret (i den anden ende af landet) hvis det er en større opgave, for at samarbejde med andre udviklere.

9. Helst privat eller offentligt og hvorfor?
Privat. Det offentlige giver ikke samme løn ;-)

10. Er det nemt at komme ind på arbejdsmarked?
Ja og nej. Det har været nemt for mig, fordi jeg havde nogle gode kontakter.
Det kommer nok meget an på hvilket speciale du skriver på 4. og 5. semester, og om arbejdsmarkedet efterspørger det du kan.
Ellers kan man tage en såkaldt "top op" uddannelse, som er 1,5 år oven på din datamatiker i enten er softwareudvikling eller webudvikling. Den giver en god sjat ekstra efterspørgsel.

11. Er det stressende at være datamatiker?
Når der kommer flere opgaver på én gang, ja. Men ellers har du tid til dine projekter (hvis de er planlagt ordenligt).

12. Har en datamatiker meget arbejde efter fyraften?
I mit tilfælde, ja, fordi jeg som nævnt har virksomhed selv. Kommer nok an på hvem man arbejder for. :-)

13. arbejder i med at udvikle software?
Ja, både på web, programmer og mobile apps (igen, også alt efter hvad du vælger som speciale på 4. og 5. semester)



Håber at det kan bruge det. Du må sige hvis jeg skal uddybe mine svar :-)



Indlæg senest redigeret d. 03.01.2012 18:51 af Bruger #4265
Lav et online-spørgeskema i stedet for. Så får du også statistikken / analysen gratis med bagefter.

Og overvej evt. hvad du selv ville svare på dine spørgsmål. F.eks. er nr. 5 umulig at svare på, da det kommer an på opgaven.



hmm jeg har bare brug for 1 interview jeg har entelig ikke brug for mere end et, men hvis du er datamatiker ville det være rart hvis du ville svare på spørgsmålene. du behøver ikke svare på nummer 5 jeg kan godt se at den er lidt variabel. Tak for tippet btw



Morten, jeg skal gerne svare på spørgsmålene (snart færdig med 3. semester), men hvad er baggrunden for at spørge om dette?




Det er fordi jeg skal bruge det til en OSO opgave, og alle skal lave et interview. så det ville være dejligt hvis du kan svare så hurtigt som muligt og mange gange tak :)






tak rigtig mange gange det var nogle gode udybende svar :=)



Pelle Ravn: Overvejer selv datamatiker, når jeg har taget resten af de hf fag jeg mangler. Men er lønnen ikke højere ?
Får 24 som focking chauffør, og fik 26 som svend(værktøjsmager).



Per, du kan sagtens få højere løn. Uden tvivl :)
Det kommer helt an på dine kvalifikationer og hvad du kommer til at arbejde med. Men hvad jeg høre fra folk og læser på nettet, så er det der gennemsnitslønnen er for en datamatiker.
Læser du videre og tager den såkaldte "top-op" på 1,5 år ekstra, får din løn nok også et nøg op. :)



Pelle Ravn. Kan du ikke linke til noget om den "top-op" uddannelse ?:P



Der er 2 at vælge imellem. Softwareudvikling og Webudvikling :)



<< < 12 > >>
t