Formålet med Netværks laget i OSI modellen

Tags:    computer network osi tcp ip

Hej allesammen, jeg har lært lidt omkring computer netværk, og står nu og skal til eksamen i netop dette.
Mit spørgsmål er nok simpelt, men kan bare ikke lige greje formålet med hvad netværks laget er (lag nummer 3 i OSI modellen). Så hvis nogle med få ord kan forklare mig formålet med dette lag vil jeg være meget taknemmlig :)

På forhånd tak.



Indlæg senest redigeret d. 09.01.2012 18:54 af Bruger #4487
8 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 23 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
OSI er bare en model, og er ikke implementeret 1 til 1, så man kan ikke direkte sammenligne med f.eks. TCP/IP stakken, men netværkslaget sørger for at pakker når fra én host til en anden, så det må svare nogenlunde til IP laget i TCP/IP. Derudover er der noget som svarer til QoS og routing algoritmer i netværkslaget.

UDP ligger i transport laget mens TCP ligger i transport og session laget. Noget i den stil i hvert fald.

Ethernet og WiFi er så i datalink laget.



Nu fandt jeg lige min gamle "Computer Networks" bog frem :-)

Der står følgende om transportlaget: "The basic function of the transport layer, is to accept data from the session layer, split it up into smaller units if needed, pass these to the network layer, and ensure that the pieces all arrive correctly at the other end".

Bogen er dog nogle hundrede sider, så det er selvfølgelig beskrevet meget mere i detaljer.

Og læser jeg i bogen omkring netværkslaget, så skriver de at laget kontrollerer alle subnet operationer og routing derimellem.



Hvis jeg husker rigtigt fra min teoribog, så er netværkslagets opgave, at finde ud af, hvordan pakkerne routes fra afsender til modtager. Det er også netværkslagets opgave, at løse problemer der måtte være, med forskellige protokoller i hhv. afsender og modtagernetværk.



Indlæg senest redigeret d. 09.01.2012 19:04 af Bruger #9814
Så netværkslagets formål er overordnet set at finde den bedste algoritme, så pakkerne routes korrekt (hurtigst, bedst, billigst osv.)?

Troede bare at det var transport lagets formål :) ...Nu er jeg lidt forvirret :P

Måske nogen så kan forklare mig transport lagets formål :D



Indlæg senest redigeret d. 09.01.2012 19:32 af Bruger #4487
ok tak :)



Indlæg senest redigeret d. 09.01.2012 20:43 af Bruger #4487
Selv tak :-) Har desværre ikke tid til at uddybe svaret i en længere afhandling. Skal selv op og forsvare mit speciale om mobile websites i morgen eftermiddag. Så jeg koger lidt lige nu... Måske man skulle tage fri fra jobbet i morgen, så man kan forberede sig liiiidt mere.




Held og lykke :P



ok tak :)



t