Converter Backcolor til RGB

Tags:    vb.net

Hej.. Igen, Har virkelig søgt alle steder på google, men uden noget som helst. Men, nu er jeg løbet ind i endnu et problem, hvordan converter man en backcolor til værdieren R, G og B? Altså RGB farver.

Tusind tak..



9 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
http://www.yellowpipe.com/yis/tools/hex-to-rgb/color-converter.php

RGB bliver normalt til en HEX-kode som du kan bruge, så hvis du vil se hvilke RGB værdier en HEX har så skal du blot vende den rundt.



Det format man bruger oftest i "background-color" og andre CSS værdier følger formatet: #XXXXXX (Hvor X er et hexadecimalt ciffer). Formatet er faktisk bare RGB som tre hexadecimale tal. Fx:
#FF3365 splittes op til:
Rød: 0xFF = 255
Grøn: 0x33 = 51
Blå: 0x65 = 101

#FF3365 = rgb(255, 51, 101)



Ja, den er jeg med på, men hvordan får jeg så convertet de hex koder ind i 3 labels (R,G,B)?? Er rimelig ny til det her :)



Emil
I linket jeg har sat ind er der en converter, hvor du indsætter hexadecimal-koden (#XXXXXX) og så giver den dig nogle RGB-værdier.



Jamen, jeg skal ikke kun bare bruge RGB værdierne. Lad mig uddybe mit spørgsmål:

Lad mig starte ud med at sige undskyld, for jeg har nok ikke nævnt det skal laves Visual Basic 2010. Sorry..

Jeg er igang med at lave et lille program, hvor man laver farver om til hex koder, det ved jeg godt hvordan man gør, men mit problem er, at jeg skal have RGB koden fra en BackColor.

Har lavet et billede her som viser hvordan det ser ud:
http://imageshack.us/photo/my-images/534/udvikleren.jpg/

Så, spørgsmålet er sådan set: Hvordan laver man koden i Visual Basic?



Jeg kan ikke Visual Basic, men hvis det ligner alle andre sprog bare det mindste, vil jeg tro at du har en "value" el. lign. attribute i dit "backcolor" text-field. Overfør denne værdi til en variabel. Split denne variabel op i 3 strenge af 2 characters, VB må have en "split" method eller "substr(ing)" method.
Nu har du altså tre strenge der hhv. repræsenterer R, G og B. Hvis VB er bare det mindste ligesom JavaScript har det også nogle funktioner der omhandler tal-aritmetik, og har kan du sikkert lave et streng til et tal, og ændre radix til 10 (decimal).

EDIT:
Jeg Googlede lidt rundt og fandt en funktion til dig:
Val() - Tager imod en streng og returnerer et tal. Hvis du prefixer dit tal med "&H" konverterer den tallet, som var det et hexadecimalt tal.



Indlæg senest redigeret d. 10.01.2012 08:15 af Bruger #11328
Jeg kender ikke Visual Basic, men kunne dette virke? (googled)
Fold kodeboks ind/udKode 




Indlæg senest redigeret d. 10.01.2012 16:04 af Bruger #16191
Hej Emil

Her er lidt kode:
Fold kodeboks ind/udVBDotNet kode 






Hej Emil

Her er lidt kode:
Fold kodeboks ind/udVBDotNet kode 




Det var lige præcis det jeg skulle bruge, mange tak! :)



t