Firma opgaver på personlig portfolio

Tags:    copyright etik

Hej Udviklere.

Mit arbejde består primært i at programmere facebook applikationer, jeg arbejder hos et bureau og er derfor i tvivl, om jeg er berettiget til, at vise hvad jeg har lavet på min egen personlige portfolio side.

Jeg designer næsten aldrig applikationerne, men jeg gerne vil vise noget grafisk + fortælle hvad min opgave inden for det givne projekt har været. Er det noget jeg har tilladelse til, eller skal jeg snakke med firmaet og/eller kunden?

Når jeg koder noget til firmaet hvem har så rettighederne til den givne kode?

Mvh. Andreas Voss



Vil da mene at du gerne må fortælle om hvad dine funktioner i et projekt har været, så længe at projektet vel er kommet ud til offentligheden. Om du skal gå ned og vise kode, er jeg dog ikke så sikker på om du må, med mindre den er helt din egen.



Selvom jeg ikke har lavet design er det så 'okay' at smide et screenshot af det givne projekt, og selvfølgelig først efter det er offentliggjort!

Jeg tænkte ikke på at vise kode, men mere generelt om det er mig der har rettigheder til den givne kode, en slags tillægsspørgsmål. :)



Kan ikke se et problem med at smide et 'screenshot' af en applikation, med mindre at der findes ting på billedet der kan være ulovligt (personfølsomme oplysninger mm), men om det er direkte lovligt/ulovligt, kan jeg ikke bedømme. Hvad er det, en applikation eller en hjemmeside? Hvis det er en hjemmeside, kan jeg ikke se at du ikke må poste et screenshot, da det vel er det samme som at smide et link dertil :)



Man kan sådan set sige det er det samme som en hjemmeside da det er facebook iframe page tabs. Så alle har adgang dertil alligevel. :)



Der er to partere i sagen, det firma du er ansat i og det firma der får udført arbejdet. De skal begge give dig tilladelse til at du må bruge resultatet i din personlige promovering.



Der er to partere i sagen, det firma du er ansat i og det firma der får udført arbejdet. De skal begge give dig tilladelse til at du må bruge resultatet i din personlige promovering.


Det her er jeg enig i. Det er arbejdet du har lavet for dit firma og som firmaet laver for klienten. Fritidsprojekter og lign. kan du sagtens lave portfolio udfra, men hvad nu hvis firmaet ikke har lyst til at folk ved at de har outsourced facebook-programmering...

Jeg ville lige cleare det med det firma du arbejder ved først.



Virksomheden som hovedregel har alle rettigheder til programmet. Altså skal der laves andre aftaler i en kontrakt, for at det ikke er gældende.

Læs mere her:

http://www.prosa.dk/fileadmin/user_upload/dokumenter/A-kasse/pjecer/It_og_ophavsretten.pdf

§59 i ophavsretsloven er det der gælder



t