Hvordan finder man ud af hvor mange bits ens processor kan læse i sekundet...

Tags:    computer

Hej! Jeg har en Alienware M11" 64 bits processor. Vil gerne vide hvordan jeg finder ud af hvor mange bits min CPU kan læse i sekundet?

Min processor: Genuine Intel® CPU U4100 @ 1.30GHz × 2




5 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 18 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Normalt regner man processor performance ud i Flops = floating point (komma tal) operations (udregninger) per second. Kflops = 1000 flops, M flops = 1000000flops og Gflops = 1000000000 flops.

Alternativt er der IPS - instructions per second. I bund og grund det samme som flops bare med heltal i stedet.

Hvor mange bits processoren er på har ikke nødvendigvis noget at sige i forhold til performance. Forskellen ligger i hvor mange adresser der er tilrådighed. En 32 bit processor har 2^32 hukommelsesadresser hvor en 64 bit processor har 2^64...

I praksis betyder det, at den kan gøre brug af mere ram end en 32 bit processor, og at sandsyneligheden for at hukommelse bliver en flaskehals altså er mindre. En 32 bit processor vil således aldrig kunne udnytte mere end 4GB ram - og i realiteten er det nok lidt mindre. Jeg mener at kunne huske at 32bit windows installationer er begrænset ved 2GB ram - det kan være jeg husker forkert :-)

Hvis min hovedregning ikke er helt fucked, så skulle memorylimit for en 64 bit processor være i nærheden af 18 exabytes. Eller ca 18.500.000.000 GB. Hvornår mon vi rammer det loft...

p.s. Siden hvornår laver Alienware processorer? ;-)

p.p.s. Indlægget er skrevet fra toppen af hovedet, så måske skal du lige krydstjekke inden du refererer til mig som kilde. ;-)

p.p.p.s. Det eneste windows software jeg fandt der kan måle flops på 2 minutters googling var QwikMark herfra: http://www.vtaskstudio.com/support.php (fundet via http://www.addictivetips.com/windows-tips/qwikmark-test-cpu-speed-flops-ram-and-disk-transfer-rate/ )




Indlæg senest redigeret d. 02.02.2012 22:11 af Bruger #17015
Sikke noget at spørge om :P(er kun så ironisk fordi, det er et næsten umuligt spørgsmål at svare på :) )

Grunden til at det er stort set umuligt, at svare på, er fordi at det afhænger af hvilke instruktioner din processor skal udføre, og de forskellige operationer tager forskellige tid at udføre. Bl.a. så er, det ikke nødvendigvis alle processorer, der kan håndterer floating points lige godt(hvis de ikke har en FPU(floating point unit).

Men lidt mere overordnet, kan man "næsten" sige at en processor læser en instruktion ind fra sit program, pr. klok cyklus. Og hvis vi helt urealistisk antager at hver instruktion tager 1 cyklus at udføre, så vil lige din Processor kunne udføre 1.30GHz/2 instruktioner i sek.



@Jakob, så er der et noget større udvalg af benchmark tools. Prøv at google det :-)



Tak til begge to, det ser ret besværligt ud, så tror jeg dropper det, kan heller ikke bruge det software, da jeg kører med Linux :-D



Okay :D



t