Grundlæggende viden om Spiludvikler

Tags:    spil

<< < 12 > >>
Hej Jeg er lige igang med min Projektopgave om Spilprogrammør og har fundet ud af at man skal havde en grundlæggende viden om Datalogi og Softwareteknologi og ville spørge om vilken slags grundlæggende viden man skal havde?



11 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg forstår nok ikke helt dit spørgsmål. Hvis du har fundet ud af, at man skal have en grundlæggende viden om de to ting, så vil jeg spørge tilbage. Hvordan har du fundet ud af det?

I dag er spiludvikling mange ting. Nogle er grafikere, andre er musikere, nogle programmerer kernen og nogle er projektledere. Så jeg vil mene, at man ikke kan give et generelt svar på dit spørgsmål.

Hvad er din definition af datalogi og softwareteknologi i dit projekt? For mig er det to meget brede begreber som man ikke kan pege på noget "grundlæggende viden" inden for.



For at skabe et spil som er mere end et mindre flash spil. Kræves det meget.

Der findes flere forskellige gerne indenfor spiludvikling.

1. Programmør <- Flere forskellige
2. Grafiker 2d
3. Grafiker 3d
4. Promoter
5. Leder
6. Lyd

osv. osv. osv.

Udvider man listen helt så er der ca. 100 forskellige roller man kan antage sig for at skabe et stort spil.
Du kunne jo eventuelt spørge din studievejleder eller prøve at ringe diverse steder hvor de tilbyder forskellige spil uddanelser, dette kunne jo være ITU som befinder sig på amager.



Det hele kommer vel an på hvad du gerne vil udvikle. Der er mange forskellige teknologier til at udvikle spil eksempel kunne være c++ eller java som er de mest kendte inden for spil udvikling.

Du skal viden inden for programmering(algoritmer), matematik, grafisk design, lyd



Du kunne læse lidt på denne side som er datamatiker uddannelsen men med fokus på spil udvikling. Der kan du læse om de fag man kommer til at have på den uddannelse.


Nogle af de vigtige punkter fra sitet ved en hurtig gennemlæsning.

..generelle programmeringsrutiner samt spilorienterede emner så som grafik/animationsprogrammering, artificial intelligense, pathfinding etc.

Game Development
En meget stor del af udviklingsarbejdet er analyse og konceptmodellering af softwaren. Ethvert godt spil eller andet stykke software starter med en grundig analyse og konceptmodellering, der beskriver spillets funktionaliteter og ”flow” i detaljer før selve programmeringen begynder. Når modelleringsarbejder er på plads, er to tredjedele af programmeringsarbejdet overstået.

Game Tech
.. studerende kendskab til hardware, netværk og operativsystemer. For spiludvikleren er det særlig interessant at vide, hvordan forskellig hardware fungerer, og hvordan man optimerer sin kode, så hardwaren udnyttes bedst muligt.




Indlæg senest redigeret d. 20.02.2012 11:58 af Bruger #15754
Du må lige uddybe det lidt, spil branchen er utrolig stort og endnu større indenfor selve faget hvis man skal kaste sig over jobbet.



Hvad er det dit spørgsmål går helt præcis ud på?
Synes bestemt den er lidt kringlet og kan forstås på forskellige måder.



Niels og Lokalteknik: Det er der allerede flere der har påpeget, samtidig med at de har tilføjet lidt brugbar information til diskussionen. Prøv at se om I kan gøre det samme med jeres indlæg, ellers er de relativt unødvendige og folk kunne få den skrækkelige tanke at I udelukkende skrev for at få jeres signatur links på endnu en side :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Nu skriver han altså også kun "spilprogrammør", så jeg ved ikke hvor alle ideerne med lyd og grafik kommer fra.

Men for at svare på spørgsmålet - du skal jo selvfølgelig have en grundlæggende viden omkring datalogi før du kan kode et spil. Det er ligesom du skal have et kørekort før du kan køre bil (hvor i dette tilfælde kørekortet får du kun hvis du også har fået køre-undervisning). Du skal forstå det medium du udvikler til - det skal man jo altid.

Hvis du har lidt mere specifikke spørgsmål omkring datalogi eller spiludvikling, synes jeg det er en god ide du stiller dem også. Du vil få meget bedre og mere fyldestgørende svar hvis du bare bruger 5 minutter på at formulere dine spørgsmål ordentligt.



Nu skriver han altså også kun "spilprogrammør", så jeg ved ikke hvor alle ideerne med lyd og grafik kommer fra.


"Kun spilprogrammør"? Udvikling af spil har altså forandret sig MEGET siden Commodore 64 tiden ;-) I dag er spilprojekterne så store, at man selvfølgelig ikke kan være god til det hele. Jeg er relativ god til at programmere, men aner ikke hvordan jeg tegner og jeg kan ikke engang spille "Smoke on the water" på en guitar.

Så udviklingen af spil er i høj grad funktionsopdelt og ikke noget som en enkelt mand kan håndtere som i gamle dage.



Nu skriver han altså også kun "spilprogrammør", så jeg ved ikke hvor alle ideerne med lyd og grafik kommer fra.


"Kun spilprogrammør"? Udvikling af spil har altså forandret sig MEGET siden Commodore 64 tiden ;-) I dag er spilprojekterne så store, at man selvfølgelig ikke kan være god til det hele. Jeg er relativ god til at programmere, men aner ikke hvordan jeg tegner og jeg kan ikke engang spille "Smoke on the water" på en guitar.

Så udviklingen af spil er i høj grad funktionsopdelt og ikke noget som en enkelt mand kan håndtere som i gamle dage.


Ja, men jeg synes godt vi kan adskille programmering og udvikling. Jeg vil påstå at programmeringen er der hvor man koder og udviklingen kan indeholde alt andet inkl. programmering.



<< < 12 > >>
t