artikler om elektronik

Tags:    elektronik artikler

Hej folkens.

Først vil jeg sige, at jeg håber det er OK med udvikleren.dk's ejer at jeg poster denne besked/annonce. - Ellers slet den gerne :)

Som velligeholder af Elektronik-forum.dk kunne jeg godt tænke mig at se om der var nogen her inde, som var friske på at skrive en eller flere artikler til sitet.

Vi er 4 i teamet (ejer, admin, velligeholder og udvikler), og ca. 350 brugere, som godt kunne bruge den hjælp fra folk der der virkelig ved hvad elektronik er.

Det kræver ikke meget andet end at du måske har lidt baggrund for elektronik, eller at interessen for at skrive en artikle, som kan hjælpe de mange brugere med at forstå hvordan det virker.

Der er meget få og sparsomme oplysninger på vores site, som ikke kan bruges til den store hjælp, så hvis der sidder en der har hjernen til det, (teamet har for travlt med uddannelse og familie pt til at kunne ordne det selv!), så vil vi takke meget.

For at remse lidt op hvad vi mangler er det pt. flg:
1: Modstande og konsensatore.
2: PNP og NPN transistore (Hvordan de virker, hvorfor de bruges, og ikke mindst hvad de bruges til)
3: Mosfet og andre typer transistore
4: Relæer og spoler.
5: IC kredse (De mest kendte, timere (555), mv)
6: Programbar chippe. (ATmega, PIC og hvad der ellers måtte findes)
7: Gerne noget Teori (Så som fx. Ohm's lov, og henry mv)

Hvis du vil være med, så meld dig ind (Gratis), eller send mig en email til:
danni.hansen.1985@gmail.com
---
Som info, kan vi fortælle at der skal ske nye ting på sitet, og grunden til at det virker lidt langsomt, er vel at one.com er lidt sløv i optrækket med deres servere! (Der er ikke råd til at opgradere til egen vps, server eller lign!)

Tak.
Mvh. Danni.



Danni,
Du har høje forventninger til verden omkring dig når man tænker på, hvor relativt enkelt det vil være at finde nogle relevante links at sætte ind.

Jeg er blevet udfordret af, at fortælle om de forskellige grundlæggende komponenter der holder en skarp analogi til klassisk mekanik. Men det vil være en hul rummel uden en elektronik-praktiker der kan følge analogierne ud i en konstruktion der holder analogierne.
Kan du finde et simpelt elektronisk setup som gør et eller andet enkelt, uden at det er helt banalt? Så vil jeg prøve at se om jeg kan udtrykke det i klassiske mekaniske termer.

Det eneste det evt ville kunne gøre er, at flytte kendskab om elektronik til kendskab om klassisk mekanik ... og det kan (selv om det ikke er svært at forstå) alligevel hurtigt blive svært at regne på eller forudsige. Tænk på et par fjedre og et par lodder der hænger i serie .. hvem vil påtage sig at forudsige hvor lodderne er et stykke tid efter de er skubbet igang med at svinge? Reelle kredsløb er bestemt meget værre.



t