Indstille skærm

Tags:    diverse

Hej udviklere,

jeg ved godt, at dette spørgsmål ikke har så meget med udviklere at gøre, men skærmen er trods alt et redskab vi alle bruger dagligt.

Jeg har lige købt mig en ny Samsung 27" SA550 PC skærm, og jeg har lidt problemer med at få den indstilt så jeg er helt tilfreds. Som det er nu, vises nogle af de meget lyse farver bare som hvid, og jeg kan ikke rigtigt finde ud af, hvad det er jeg skal stille på.

Et eksempel er denne web-form jeg sidder og arbejder med: http://gyazo.com/280a164fa9c415df54e00e8ef3338c7b

Tog et billede af både min nye og min gamle skærm med min iPhone og satte dem op ved siden af hinanden.
På billedet til venstre er det min gamle skærm, som godt kan vise forskellen i farver på hver linje (hver række i en tabel). På billedet til højre er min nye skærm, hvor det hele bare flyder ud i én.

Jeg har forsøgt at stille lidt på kontrasten, hvilket ikke hjalp noget. Dernæst forsøgte jeg med lyset, hvilket ikke gav mærkbart resultat, og heller ikke er praktisk da min skærm selv indstiller lyset alt efter mængden af lys i rummet.

Håber I kan hjælpe mig.

På forhånd mange tak.



8 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 11 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det kan faktisk godt være at du aktivt skal gå ind og fortælle skærmen at det er en PC du sidder ved :-) det skal jeg ved mine to nye Samsung skærme. Den ene er min computer skærm og den anden er mit TV. Gør jeg ikke det så får jeg nogle meget skrigende og skarpe farver. Jeg tror faktisk næsten sikker på at dette er dit problem.



Indlæg senest redigeret d. 04.03.2012 23:39 af Bruger #1151
Har ingen idé om det vil hjælpe i dit tilfælde, men på Windows 7 har du i kontrolpanel -> Udseende og personlige indstillinger -> Skærm -> Kalibrer farve.





Det kan faktisk godt være at du aktivt skal gå ind og fortælle skærmen at det er en PC du sidder ved :-) det skal jeg ved mine to nye Samsung skærme. Den ene er min computer skærm og den anden er mit TV. Gør jeg ikke det så får jeg nogle meget skrigende og skarpe farver. Jeg tror faktisk næsten sikker på at dette er dit problem.


Nu er det jo en PC skærm jeg har købt, så kan ikke se hvorfor jeg skulle vælge at bruge den som PC.

Stefan: jeg har prøvet at kalibrere farver nu, men det gjorde ingen forskel.



Simon, jeg har kun haft Samsung skærme. Både til PC, og almindelig TV og ved nogle af mine fladskærme har man skulle gøre følgende: tryk på soruce --> vælg det input din PC bruger --> rediger navn --> vælg PC. Fremgangsmåden er lidt forskellig, men det hjælper hvis dit problem er skarpe farver etc. Det er fordi navnet man vælger faktisk ændre på nogle modtager indstillinger. Tro mig eller lad være.



Jeg kører med et VGA kabel, og i menuen er "PC/AV mode" muligheden slået fra - ved ikke om det kun er ved HDMI det virker..



Det er sikkert dit VGA kabel der er problemet, jeg har to skærme ved siden af hinanden, den ene på DVI og den anden på VGA, den på DVI er der ingen problemer med, den anden har nogle "syge" lyse farver, specielt på billeder osv.



Det er sikkert dit VGA kabel der er problemet, jeg har to skærme ved siden af hinanden, den ene på DVI og den anden på VGA, den på DVI er der ingen problemer med, den anden har nogle "syge" lyse farver, specielt på billeder osv.


Jeg har to DVI-udgange i mit grafikkort hvor der sidder en lille DVI-VGA converter i begge to. Så har jeg tilsluttet to skærme med VGA - den ene er en TV skærm, den anden er den omtalte nye skærm. Jeg har haft tilsluttet en anden skærm tidligere hvor farverne vistes fint - godt nok med et DVI-HDMI kabel, så ved selvfølgeligt ikke om det kan have gjort en forskel.



Jeg har lige købt en 27" LED skræm til 2100,-, og formoder at have de samme farvenuancer som min tidligere 19" LCD ?

Det skal du ikke regne med, en ordenlig 27" koster meget mere.

Brug et simpelt farvekalibrerings billede, og benyt settings på skræmen til at få de grå nuancer frem - jeg vil ikke anbefale dig at gøre det gennem windows software - eller, så skal du ofte gøre det i alle spil mm.

ex: http://www.elec-intro.com/EX/05-14-04/NEC_MultiSync_20WGX2_Pro_1680x1050_AS-IPS.jpg som baggrundsbillede

Så skal du gerne kunne se samtlige blokke vha contrast, brightness osv. Men husk samtidigt at hvid skal være hvid og sort skal være sort.

Dog er det samtidigt, hvis man arbejder med web, meget vigtigt at man har en "skod" skærm stående man ikke har pillet ved, så man har en ide om hvad "andre brugere" ser, ex kan en grå gradiant se fin ud på en god skræm, men være usynlig på en anden.

Vil du have en skræm med bedst mulig farvegengivelse skal du op i noget ala Eizo ColorEdge serie.



Indlæg senest redigeret d. 07.03.2012 10:55 af Bruger #5789
t