Xna 3d Hexagon tile lag?

Tags:    xna 4.0 c# windows

Halløj,

jeg har lavet et bræt bestående af 3d hexagoner lavet i Maya3D og lagt dem i en liste.

Derefter "Draw"er jeg modellerne på skærmen, men hvis der er for mange, omkring 50*50, så lagger det når jeg flytter kameraet.

Jeg forstår det simpelthen ikke, er det fordi XNA accelererer på software og ikke på hardware, og i så fald, hvad gør jeg?


MAIN:
Fold kodeboks ind/udCSharp kode 


HexGrid.cs
Fold kodeboks ind/udCSharp kode 


HexGridRowsAndCells
Fold kodeboks ind/udCSharp kode 


På forhånd tak for hjælpen :)



3 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Daniel,
Lige som dig er jeg skuffet over, at det ikke fungerer efter forventningerne. Jeg kan se at du bruger Content.Load<model>. Hvis ikke det sætter resourcen i grafik-kortets memory og sætter gpu'en på arbejde, så forstår jeg ingenting. I mit eget terrain-setup bruger jeg ikke et antal vertices/trekanter der er i nærheden af max capacity .. og alligevel mærker jeg et lag. Jeg har ikke kunnet finde ud af at bruge content.load ordentlig, så jeg håbede at 'mit' problem ville blive løst når det kom så vidt...men det skal jeg nok ikke forvente ;o/
Jeg kan sagtens have glæde af det jeg alligevel får ud af det. Mit grafik-kort er ikke noget specielt, men 'man' spekulerer jo lidt på, om xna er hypet lidt længere op end der er dækning for.
Hvor stor er den enkelte hexagon?



Hej Carsten,

jeg tror jeg har fundet løsningen.
Man skal bruge "Mesh Instancing" <- Søg på google.
Det betyder, at man bruger shaders og så skulle det fungere.
Jeg er stadig skuffet over, at xna ikke har sådan en funktion indbygget,
da xna skulle være enormt brugervenlig :P

Jeg håber dette også løser dit problem :)

http://create.msdn.com/en-US/education/catalog/sample/mesh_instancing
http://roecode.wordpress.com/2008/03/17/xna-framework-gameengine-development-part-19-hardware-instancing-pc-only/

Hvis du har lyst, så kan du kigge på SDL eller SDL.NET istedet, det synes jeg ærligt er bedre :)



Indlæg senest redigeret d. 11.03.2012 10:22 af Bruger #14181
Daniel,

jeg tror min pc trænger til en hoved-rengøring. Den integration jeg fik lavet med visual express havde en svær fødsel, og editering omkring content pipeline duer ikke. Nej, mit 'problem' kan ikke løses med instancing .. hvis jeg i det hele taget kan finde ud af at lave et mesh af min 'model' skal jeg være glad. Så kunne næste skridt være at lave flere buffers for hurtig skift mellem landskaber.
Dine links er fra 2007/8, jeg fandt ét der er lidt yngre:

http://www.float4x4.net/index.php/2011/07/hardware-instancing-for-pc-in-xna-4-with-textures/

Du skal nok ikke regne med, at instancing bliver en 'oneliner', selv om den skulle blive integreret i xna. Linket ovenover hænger sammen med et andet fra 2010 og som ikke har de performance-issues som dit andet link handler om .. klø på, Daniel ;o)




t