Google webfonts, viser ikke æøå

Tags:    html css fonts fejl

Hej udviklere :D!
javascript:void(0);
Her den anden dag opdagede jeg google webfonts og da jeg begyndte at læse om det, og fandt ud af hvad man kunne med det, gik jeg straks igang med at prøve det. Det fungere fantastisk lige indtil jeg opdagede at alle mine æ, ø og å var blevet lavet om til tegn som Ã¥ osv..

Jeg søgte så rundt på google efter noget hjælp, men kunne absolut ikke finde noget om det..

Så er der nogen der har nogle erfaringer med google webfonts? Og ville i evt. hjælpe mig lidt på vej, da jeg virkeligt ikke kan finde problemet.

Min header ser sådan ud:

Fold kodeboks ind/udHTML kode 




4 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 15 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg vil lige understrege at fonts ikke er charset specifikke.

Fejlen skyldes inkonsistens mellem det charset du fortæller du bruger og det du reelt bruger.

Hvis du havde brugt ISO-8859-1 input, og havde sat headeren til samme, så ville det have virket fint. Problemet opstår når browseren forsøger at læse UTF-8 input som ISO-8859-1.

Jeg har skrevet et mere grundigt svar om forskellen på de to, hvis man er interesseret: http://www.udvikleren.dk/forum/36935/aeoeaa/#msg176064



Jamen mange tak for jeres svar, jeg er helt sikkert blevet meget klogere på charset og hvordan det skal sættes op. Tak for det :P

Må i have en aldeles god søndag :D



Ahaaa! Fandt selv fejlen da jeg læste min tråd igennem og kiggede på min header xD! Havde sat det til at være iso-8859-1, når det blot skulle være UTF-8.

SÅ problemet er løst ;D!



Ja det er vigtigt at sætte tegnsættet rigtigt.... Viser det lige til andre, der skulle stå med problemet ligesom dig :)
Fold kodeboks ind/udHTML kode 

Nogle gange skal du også encode dine filer til at være lavet med utf-8, ellers vil det ikke virke alligevel. I dit tilfælde ser dette ud til at være gjort :) Ofte vil du kunne ændre dette når du gemmer din fil, med den tekst editor/IDE du bruger. Nogle gange kan du ikke vælge dette, og der skal du ofte ind og ændre det i indstillingerne på din tekst editor/IDE.

Til sidst, så skal man være opmærksom på at nogle webfonts man finder fra nettet ikke er optimeret med alle tegn der findes, og derfor kan det være at fonten overhovedet ikke ved hvad æ, ø og å er og derfor bare viser et eller andet standard tegn (f.eks. en firkant). Lige med Google's webfonts, er det vist nok alle sammen der virker med utf-8 tegnsættet og derfor også æ, ø og å.



t