Hjælp mig, jeg vil lære!

Tags:    php html xml

<< < 123 > >>
Hej til alle derude.

Her er måske et dumt spørgsmål, men jeg håber i kan hjælpe mig alligevel.

Okay, jeg har været interesseret i programmering siden jeg første gang satte mig ved en computer, jeg har skam også prøvet at lære forskellige sprog såsom: LUA, C++, C#, HTML, PHP.

Men jeg går evig og altid kold i det, ikke fordi jeg ikke gider, men fordi jeg ikke forstår det, jeg vil utrolig gerne lære HTML, PHP og databaser. Nu kommer spørgsmålet, hvordan ville i hvis i stod i min situation lære det, jeg har alt til at begynde, programmer, tutorials osv. Men jeg kan bare ikke forstå det, jeg kan sagtens læse koden og forstå det, men lige så snart jeg skal lave mit eget, går jeg helt kold. :-(

Håber i har nogen fornuftige svar. Hvis i kunne fortælle hvad i gjorde, så jeg måske kunne prøve nogen forskellige metoder.

Tusind tak.

Hilsen Mads



21 svar postet i denne tråd vises herunder
13 indlæg har modtaget i alt 14 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Lad være med at "øve" dig, lav noget rigtigt, ellers bliver det til lektier der ikke giver mening.

Find ud af hvad du vil lave sådan i det små, fx. noget der kan lette din hverdag:
* kalender
* websites og passwords du bruger
* links du vil huske til senere
* osv.
Lav det for din egen skyld, så du kan se at du kan bruge det du laver og ikke kun laver det for at lære, men fordi du får noget ud af det. Så er motivationen højere end hvis det bare er for at lære



Hej til alle derude.

Her er måske et dumt spørgsmål, men jeg håber i kan hjælpe mig alligevel.

Okay, jeg har været interesseret i programmering siden jeg første gang satte mig ved en computer, jeg har skam også prøvet at lære forskellige sprog såsom: LUA, C++, C#, HTML, PHP.

Men jeg går evig og altid kold i det, ikke fordi jeg ikke gider, men fordi jeg ikke forstår det, jeg vil utrolig gerne lære HTML, PHP og databaser. Nu kommer spørgsmålet, hvordan ville i hvis i stod i min situation lære det, jeg har alt til at begynde, programmer, tutorials osv. Men jeg kan bare ikke forstå det, jeg kan sagtens læse koden og forstå det, men lige så snart jeg skal lave mit eget, går jeg helt kold. :-(

Håber i har nogen fornuftige svar. Hvis i kunne fortælle hvad i gjorde, så jeg måske kunne prøve nogen forskellige metoder.

Tusind tak.

Hilsen Mads


Hvis du allerede går kold på HTML, er det fordi du simpelthen ikke læser det ordentligt igennem. Vil anbefale dig at skrive nogle skitser af HTML kode, ned i hånden og prøve at memoriserer nogle standard tags. Hvis du har problem med at huske hvad det er man skal, vil jeg anbefale dig at tage noter, da det er en rigtig god måde at få husket tingene på. Ellers så er der kun en vej, det er bare at øve sig, og kode løs.

Og så giv dig selv små mål som:
* Lav en HTML fil
* Put tekst ind
* Skift farve på tekst
* Sæt billede ind
* Sæt video ind
* Sæt hyperlink
* Sæt animation ind



Indlæg senest redigeret d. 13.03.2012 01:16 af Bruger #16945
En god ide er at øve dig på meget simple ting. Hvis du syntes at du skal lave noget større, og du sagtens kan læse koden, så er det formentlig fordi du ikke helt har det grundlæggende inde på rygraden. At få de grundlæggende ting ind på rygraden kommer kun ved at øve det igen og igen, og tag gerne små eksempler på helt grundlæggende ting.

Hvis du gerne vil lære at lave noget web programmering, så skal du starte ud med at kunne en del HTML. HTML bruges til at præsentere noget statisk materiale (tekst billeder) på nettet. Du kan herefter lægge ud med at kode PHP, for at kunne få lov til at lave din statiske HTML om til en dynamisk PHP side (Det vil sige en side der kan ændre sig ved bruger input mm.) Når du kan disse to til fingerspidserne, så vil jeg råde dig til at gå i gang med databaser (MySQL, vil nok være den mest oplagte med PHP).

Til sidst er jeg enig med Kim, find dig en rigtig god bog, om HTML, PHP og Databaser, da du for det første altid nemt har et sted du kan slå op i (ingen kan ALT fuldstændig udenad), samt en bog har det med at gøre langt mere i dybden med en masse ting end en almindelig tutorial på nettet (Bemærk nogle bøger er bedre end andre). Tutorials på nettet er gode, som sidelæsning til bøgerne.



@Thomas Petersen, og alle andre. Undgå w3schools.com - det er en side fyldt med misvisende information. Tjek http://www.w3fools.com for uddybende information.

Et lille citat fra w3fools.com som forklarer situationen meget godt:
W3Schools.com is not affiliated with the W3C in any way. Members of the W3C have asked W3Schools to explicitly disavow any connection in the past, and they have refused to do so.

W3Schools offers certifications whose value is highly debateable… No employers recognize or respect W3Schools certificates. Unlike Microsoft’s MCP or Cisco’s CCC, W3Schools has absolutely no authority over the technologies for which they claim to provide certification. Unlike CompTIA’s ANSI/ISO accredited certifications, W3Schools has no support from governing standards bodies.

W3Schools frequently publishes inaccurate or misleading content. We have collected several examples illustrating this problem below.


For en liste over andre og mere reelle alternativer kan du se følgende side: http://w3fools.com/#what-should-be-done



Indlæg senest redigeret d. 12.03.2012 12:39 af Bruger #17015
Hvor lang tid har du været i gang? Hvis man koder på hobby-niveau, kan der godt gå et stykke tid fra man starter til man "rigtigt fatter det". Mit råd er: Hæng i og bliv ved med at øve dig. Det at kode kræver rigtig meget øvelse. Hvis du downloader noget kode et sted fra som du gerne vil arbejde med, er det vigtigt du forstår koden og forstår hvorfor den er lavet som den er.
Måske har du også spredt dig ud over lidt for mange forskellige programmeringssprog. Jeg siger normalt at man bare skal kaste sig ud i masser af sprog og teknologier, dog kan det være en god ide at begrænse sig i starten og lære 1 eller 2 programmeringsprog godt at kende inden man går videre til det næste.
Mit sidste råd er at købe en bog. Bøger er bedre til at gå i dybden end tutorials og internetsider er.



Tusind tak for alle jeres svar, jeg vil helt sikkert prøve jeres metoder. Specielt din ide Brian.

Men jo, jeg har måske forsøgt mig med 100 forskellige og skal måske bare begynde 1-2 sprog (html & php) før jeg går videre, det har kun gjort det sværere for mig.

Igen, tusindtak for jeres svar, har aldrig rigtig brugt udvikleren.dk men jeg kan da se jeg skal til at bruge det lidt mere ud i fremtiden.



Hej Mads,

Husk at stemme på det/de svar du mener har hjulpet dig bedst :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Du går måske kold fordi du ikke ved hvad du skal lave ?

Altså det er jo fint at kunne tingene men du skal også have en opgave at gå igang med.

Har du ikke en ide om noget du vil lave ?

Ellers kig rundt på nettet og se om du kan finde noget spændende.
Måske kunne du lave en side med sjove videoer eller videoer af katte fra youtube også find ud af hvordan siden skal se ud med menu og logo osv og lav en kontakt formular så brugerne kan sende en email eller en gæstebog.
Og en besøgstæller der viser hvor mange gange siderne har været vist.

Men det skal jo være et emne som interesser dig så find ud af hvad det er du vil lave.

Her er nogle links til sider om PHP :
http://scootergrisen.dk/phpgrisen/links.php
Også http://scootergrisen.dk/phpgrisen/ som jeg har lavet eller forsøgt at lave så begyndere kan forstå det. Fortæl mig gerne hvad du syntes om siderne.

http://www.php.net/ er "hovedsiden" om PHP så det er her du finde PHP manualen som du bør downloade og have på din computer.

Hver gang der er en eller anden funktion du ikke kan huske hvordan det er du bruger eller ikke kender så slår du den lige op i manualen eller på http://www.php.net/ ved at skrive funktionsnavnet oppe til højre og søge efter det. Prøv for eksempel at skrive include så kan du se info om den funktion.

http://www.w3schools.com/ er en rigtig god hjemmeside til både HTML og PHP og mere til. Og den er specielt god til at lære nye ting syntes jeg fordi der ikke står så meget unødvendigt og der er fine eksempler.

Gå på biblioteket og lån nogen bøger.

Også lej et webhotel og et domainnavn (http://www.ditnavn.dk) så du kan lægge din kode ud så alle vi andre kan se hvor dygtig du er :D men du har måske allerede et ?

Og hvis du skal lave en hjemmeside så skal du næsten også lærer CSS. Det er rigtig godt med CSS.



Indlæg senest redigeret d. 12.03.2012 14:07 af Bruger #13010
Hvis vi holder os til emnet "Hjælp mig, jeg vil lære!" så er der vist ikke så meget at lærer på http://w3fools.com/

Det er jo bare kritik af en anden hjemmeside.
Og hold da op hvor er det tyndt noget af det kritik jeg sidder og læser.
Det jo nærmest bare folks mening der kritiseres.

For eksempel :
This code is wrong. Non-block-level elements (such as <input>;) are not valid directly inside <form> tags until HTML5.
Så koden KAN altså være valid. Godt så.

Professional web developers do not recommend the use of WYSIWYG editors.
Det jo en smagssag, nogen gør, nogen gør ikke.

This is one of the few places in the entire site where they provide an example that contains a DOCTYPE. People that use their examples as starting points will be generating quirks-mode markup, since pretty much none of them offer a DOCTYPE.
Åh hold nu op.
Man behøver sku da ikke levere en fuld HTML fil bare for at give et eksempel.

This is very bad. Sites like W3Schools should not be advocating the use of ISO-8859-1. UTF-8 should be used in nearly all cases.
Åh hold nu op. Der er ikke noget i vejen med at bruge ISO-8859-1.

---

Jeg syntes det er fint at opdage fejl i koden hos w3schools.
Men hvorfor ikke bare skrive det til dem som laver hjemmesiden ?




Indlæg senest redigeret d. 12.03.2012 16:35 af Bruger #13010
@scootergrisen, Hele kritikken fra w3fools går på, at man ikke bør lære folk dårlige vaner, når det ikke er sværere at lære dem det rigtige med det samme.

ISO-8859-1 tegnsættet er et lævn fra svundne tider hvor det ikke var alle som kunne bruge UTF-8 problemfrit - det kan man dog nu, og derfor er der ingen grund til ikke at udnytte fordelen ved et unicode charset. Så vi burde udfase ISO-8859-1, da det har en masse fejl og mangler og kun understøtter vest-europæiske sprog.

I forhold til dit doctype eksempel, så giver de jo ikke bare en brudstykke af et dokument. De giver et helt html-dokument UDEN doctype. Og det er ikke i orden. Doctypes betyder mere end man lige går og tror - det kan betyde forskel på om din side bliver fortolket i quirks eller standards mode - google det hvis du har brug for en uddybning.

En WYSIWYG editor er fin, hvis man er Lone på 55 der lynhurtigt skal bikse en side sammen med datoen til næste møde i strikke-klubben. Hvis du har større mål end hende, så skal du skrotte frontpage med det samme.

Non-block elementer i et form tag er ikke valid kode i HTML4 - og eksemplet er taget fra en html4 tutorial. Det er valid i html5 ja, men hvad har det med noget at gøre?

W3schools uddanner dårlige håndværkere. Jeg synes ikke at det er for meget at forlange, at man har styr på sit pis, før man begynder at belære andre om det.

Folkene bag W3Fools har fået afslag på deres kritik punkter i forhold til navn og afskrivelse af sammenhæng med W3C. Desuden har de gjort opmærksom på initiativet og W3Schools har jo ikke rettet alle de fejl som er listet på siden. Det kan godt være at der er noget værdi i noget af det de har skrevet - men jeg synes ikke man kan forsvare at anbefale en side af den karakter.

edit: En anden samling af ressourcer, som supplement til den liste der gives på W3Fools, findes på http://movethewebforward.org/ nærmere bestemt http://movethewebforward.org/#levelup



Indlæg senest redigeret d. 12.03.2012 17:14 af Bruger #17015
<< < 123 > >>
t