Sparring omkring klassediagram

Tags:    uml klassediagram analyse

<< < 123 > >>
Jeg mangler lidt sparring omkring dette klassediagram som er en del af mit afgangsprojekt på min efteruddannelse. Jeg kan kun modtage vejledning og ikke direkte diskussion om indholdet og jeg laver det alene. Så derfor spørger jeg her :-)

Projektet er fra idé til implementering og er en webapplikation hvor en eksisterende bruger kan oprette købs- og salgsannoncer. En annonce kan indeholde et pre-defineret fabrikat. En bruger kan selv bestemme om der kan oprettes kommentarer til annoncen.

Mit analyse klassediagram kan ses her: http://i39.tinypic.com/34h6upt.jpg

Jeg har overvejet om Annonce skulle være abstrakt og indeholde subklasserne købsannonce og salgsannonce, men da forskellen kun er en egenskab på Annonceklassen har jeg ikke fundet det nødvendigt.

Fabrikater kan kun vedligeholdes af en administrator.

En bruger kan enten være bruger, moderator eller administrator. En moderator kan inaktivere annoncer og slette kommentarer. En administrator kan det samme som en moderator + vedligeholde fabrikater.

Men jeg er i tvivl om man i dette meget tidlige klassediagram også beskriver sammenhænge mellem f.eks. Administrator og Fabrikat som i kan se jeg har lavet. Det skal ligesom vise at kun Administrator kan vedligeholde dem. Men er dette korrekt?

Jeg har ikke oprettet controller-klasser, men i stedet lader jeg klasserne styre hændelserne selv. F.eks. forestiller jeg mig, at en annonce opretter "sig selv" ved at lave en:

Fold kodeboks ind/udCSharp kode 


Og andet input til det er velkommen :-)




Indlæg senest redigeret d. 12.03.2012 18:28 af Bruger #9814
21 svar postet i denne tråd vises herunder
5 indlæg har modtaget i alt 24 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato


Dvs. at din serviceklasse er det jeg kalder controllerklasse?


Helt ærlig, rigtig-Brian.
Hvis ikke du har beskrevet hvad du mener med controllerklasse, så er det vel ikke rimeligt at spørge Brian H om, hvad du egentlig havde tænkt.


Det er udelukkende strukturen og hændelserne jeg vil vise til at starte med.

Hvis du er ved at beskrive dine klasser kan jeg ikke tænke mig mere rygrad i dem, en properties.
Du har meget forvirrende ordbrug. Aktuelt nævner du 'strukturen' og skulle måske ha' i mente, at en struktur er et kodebegreb der ligger helt tæt på begrebet klasse.
Hændelser får mig til at tænke på events .. og det er vel en helt speciel kode-setup du får gang i så?
Så nævner du osse, at brugere kan være brugere og admins osv. .. Jeg kan ikke forestille mig noget der lægger op til større forvirring. Brug fx 'invoker' og nedarv 'bruger', 'moderator' og 'admin'

Eftersom du endelig har brugt hændelser (metoder?) konsekvent forkert tror jeg ærlig talt ikke på enten
1)at du har greb om det du har gang i
2)at dit indlæg er seriøst






<< < 123 > >>
t