Hvad var jeres første programmerings sprog?

Tags:    programmering

<< < 12 > >>
Hej alle på udvikleren! Hvad var jeres første programmerings sprog? Og da i først havde lært det første programmerings sprog, var det næste programmeringssprog ikke nemmere at lære end det første?

Skriv gerne jeres tanker om jeres første programmeringssprog, og om det er jeres yndlingssprog, den dag i dag.



Mit første sprog var Basic på Commodore 64 tilbage 1984.

Og nej, det er ikke mit yndlingssprog længere :-)



Jeg startede med at lære HTML (som ikke er et programmeringssprog, men alligevel). Jeg var engang kommet til at trykke Ctrl+U på mit keyboard og så alle de mærkelige koder og da var jeg solgt. Jeg kodede HTML i lang tid før det gik op for mig at der fandtes andet end statiske hjemmesider. Da dette gik op for mig, begyndte jeg at programmere i PHP - et sprog jeg i dag føler mig hjemme i, men prøver at undgå. Efter PHP (og selvfølgelig MySQL databasen) blev jeg interesseret i front-end kodning og begyndte at skrive JavaScript, som jeg har gjort lige siden.

Jeg skriver JavaScript i dag, og det er mit klare yndlingssprog. Jeg elsker at være fri for diverse types og JavaScript utrolige fleksibilitet, derfor tog jeg imod Node.js med kyshånd som backend og bruger nu stortset kun node.js platformen som backend.

Udover dette har jeg trukket mig selv igennem det uomgængelige "3D-game-developer-jeg-vil-lave-det-nye-banebrydende-3d-spil" stadie, hvor jeg udviklede i C++ og OpenGL. Jeg benytter stadig C++ til opgaver der kræver en høj performance og stærk regnekraft, men ellers forsøger jeg at bruge JavaScript de steder jeg kan komme afsted med det.



Jeg startede, som Jakob, med HTML, gik til PHP og Javascript (dog på samme tid). Herefter gik jeg i gang med Java programmering, og nyligst har jeg kastet mig over c#, da det er standarden på mit nye arbejde.

C# er rigtigt lækkert, men kan stadig godt lide at man ikke skal bekymre sig om datatyper i f.eks. PHP.



Mit første sprog var Basic på Commodore 64 tilbage 1984.

Og nej, det er ikke mit yndlingssprog længere :-)


Mit første sprog var Basic på Commodore 64 i 1996. Min morfars idé. Jeg fattede naturligvis bjælle af det dengang, så det har aldrig rigtigt været mit yndlingssprog ;P

Jeg var forbi C++, Java og ASP (Classic) før jeg endte ved PHP, som jeg blev rigtigt glad for. Det er stadig mit yndlingssprog, selvom har haft flirts med Ruby og Python, og selvom jeg mest arbejder med Java servlets og Node.js i disse dage.



Mit allerførste programmeringssprog, var PHP (knyttet sammen med HTML). Jeg legede med det da jeg gik i niende klasse. Jeg kom herefter i gymnasiet, og legede herefter meget lidt med javascript også, men blev dog aldrig helt så super til dette sprog. Jeg var helt vild med at lave applikationer/hjemmesider i PHP, selvom at jeg stadig ikke var superb til PHP, vidste jeg at jeg ville videre med udvikling. Jeg startede så på Datamatiker studiet, hvor vi lærte at kode java, og her var jeg solgt. Java var helt anderledes end PHP, da det var Objekt orienteret, samt meget typestærkt/restriktivt end hvad jeg havde været vant til fra PHP.

Jeg lærte java hurtigere da jeg allerede havde lidt viden om løkker, if, variabler, arrays mm. Jeg har siden hen også arbejdet lidt i C#, som jeg også øver mig på, og kan du Java, er C# rimeligt simpelt at vende sig til, da syntaksen er meget ens.

Det er vist ingen hemmelighed at Java er mit yndlingssprog, men kan også super godt lide PHP til web.



Jeg startede som så mange andre med webudvikling - og det er stadig det jeg beskæftiger mig mest med. Jeg har flirtet med en del forskellige sprog men er altid vendt tilbage til PHP. De sidste par år er jeg begyndt at blive mere og mere interesseret i frontend delen, og derfor har der været et større og større fokus på javascript især.

Applikationsprogrammering har jeg aldrig rigtigt fundet lige så meget glæde ved. Men til husbehov bruger jeg som regel python eller bash-scripting...

Et af de sprog jeg har haft mest fornøjelse ud af var funktionsprogrammerings sproget SML. Jeg stiftede bekendtskab med det på et af de første kurser på datalogi studiet, og den eneste real-world usecase jeg har hørt om er i finanssektoren. Især pattern matching og muligheden for at definere egne operatorer var skægt :-) http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_ML



Jeg startede personligt med QBasic, hvor jeg legede med at lave helt simple programmer. Senere hen sad jeg og skrev af fra bøger der viste hvordan man kunne lave hele spil som fx Nibbles. På et tidspunkt tilbød ungdomsskolen (mener jeg at det var) at man kunne gå til "EDB", hvor vi havde en lærer som kunne noget Pascal. Det legede jeg også en del med men kom, så vidt jeg husker, aldrig særligt langt.

På et tidspunkt udkom et af de danske computer magasiner (mener det var Privat Computer) med en CD-rom der indeholdt en gratis version af Delphi 3. Der kunne jeg for alvor se noget potentiale og jeg skyndte mig ud og købte den nok eneste bog om Delphi programmering på dansk af Jørn Sloth - den står faktisk stadig på min hylde :). Den første version af WebCoder, eller HTML Writer som det hed dengang, blev lavet i Delphi 3, sammen med en bunke andre programmer som jeg lavede fordi jeg syntes at det var spændende. Det var sjovt at kode QBasic og til dels også Pascal, men det var først med Delphi at jeg blev helt overbevist om at programmering var det helt rigtige for mig. Det var nemt at lave GUIs og sproget var til at forstå.

Senere blev det til HTML, CSS, PHP og JavaScript, og da Delphi virkede som om at det var ved at dø, kodede jeg WebCoder om fra bunden med .NET og C#. I samme ombæring kom jeg også i gang med ASP.NET. Delphi og dets Pascal variant savner jeg ikke (selvom dens visuelle designer egentlig nok performede bedre end Visual Studio's WPF designer gør i dag - eller også er min software bare blevet mere kompliceret?), men PHP er jeg stadig glad for. Det er ikke just et smukt sprog, i modsætning til C# som jeg elsker for den fine struktur og de mange syntaktiske godbider, men det er dejligt effektivt og hurtigt at komme i gang med :)

Ud fra det er C# vel mit yndlingssprog, og nok også det jeg bruger mest, men skarpt efterfulgt af PHP, bare fordi det er så simpelt og effektivt :)



Mvh.

Kasper (TSW)



Indlæg senest redigeret d. 13.03.2012 13:55 af Bruger #1
Jeg har rodet med HTML siden jeg gik i 5. - 6. klasse, senere legede jeg videre med CSS og Javascript. Dog har jeg så ladet det ligge og faktisk ikke rørt det i en år række. Photoshop har jeg også altid leget med og synes jeg var fantastisk. Det kom jeg heller ikke specielt langt med da jeg ikke har det design flair i mig. Til sidst har jeg så altid været fascineret af 3D og CG så det har jeg selvfølgelig også leget med men aldrig kommet så langt med da jeg føler det også kræver et specielt talent at kunne.

Jeg er så startet på uddannelse og vendt tilbage til HTML, CSS og Javascript. Jeg har så meget overfladisk brugt PHP og MySql som jeg absolut ikke bryder mig om. Jeg har så brugt ASP.NET og C# de sidste 3 år under min uddannelse og på min praktikplads. Det er helt klart yndlings sprog. Jeg har så ved siden af rodet med Java og Python - Java er lidt specielt men det ligner c# utroligt meget. Python er magisk, synes det er så simpelt men på samme tid så kraftfuldt.

Mit focus nu er mest på backend udvikling og .NET CMS'erne Sitecore og Umbraco. Dog lander der stadig mange frontend opgaver på mit bord :0)



Startet med VB6 i 10 klasse som et skole project, syndes det var meget sjovt der efter har det udviklet sig til, VB NET, C# og nu PHP/JS, det næste jeg vil igang med når jeg har tiden er at lære lidt om Unity's 3d motor

Tja er ik vild fan af VB, men var et okay sprog at starte i tror jeg, syndes ikke det var svært at gå fra et sprog til et andet. dog syndes jeg HTML og CSS er forbandet kedeligt.



Jeg startede med C, og jo det næste var lidt nemmere (C++), og det næste igen var endnu nemmere (C#).
Jeg er rigtig glad for C, men det er på ingen måde mit yndlingssprog, det er nok nærmere C# :)



<< < 12 > >>
t