Ned skalere billeder, og tilføje vandmærke

Tags:    php galleri

Hej,

Jeg er igang med et galleri system, og har i den forbindelse en upload del:

Fold kodeboks ind/udPHP kode 


Jeg skal på alle billeder have tilføjet et vandmærke, er det muligt på en eller anden måde?

Derudover når jeg udskriver billederne, så har jeg en fast bredde på 90px, er der en måde jeg kan få højden ned, så den passer til bredden.

Altså bliver billedet formindsket 4 gange i bredden, skal den også i højden. 10% f.eks. kan jeg ikke bruge, da alle billeder ikke har samme størrelse.



5 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Lad os nu sige du ønsker at alle dine billeder skal være x i bredden. Så hvis du får et billede er y i bredden siger du bare percent = 100*(x/y) og så bruger du den varibal til at skalere med. Så skalering på bredden til y*(percent/100) = y*(x/y) = x. Og så skalerer du også højden med samme variabel.


Der er ingen grund til at gange med hundrede i beregningen af percent og senere dividere med 100 igen. Det går lige op ;-)

Til Morten:

Bredde og højde forskellen kaldes ratio. Hvis du f.eks. har et billede som er 600 pixels i bredden og 400 i højden, finder du billedets ratio ved at sige 600/400 = 1.5. Det betyder at længden er 1.5 gange mere end højden.

Hvis du så sætter bredden til 90 og dividerer det med ratio på 1.5, giver det 60 og det er højden der passer til 90 i bredde.





Indlæg senest redigeret d. 19.03.2012 20:35 af Bruger #9814
Lad os nu sige du ønsker at alle dine billeder skal være x i bredden. Så hvis du får et billede er y i bredden siger du bare percent = 100*(x/y) og så bruger du den varibal til at skalere med. Så skalering på bredden til y*(percent/100) = y*(x/y) = x. Og så skalerer du også højden med samme variabel.



Beklager Mads, jeg forstod ikke ret meget af det du skrev.



Hej Morten.

Jeg vil ikke skrive om skalering af billeder, da dette allerede er godt forklaret fra Brians side.

Dog vil jeg tillade mig at henlede din opmærksomhed på PHPacademy på youtube som har en kanon videotutorial på watermark af billeder.
Du kan se den her



Lad os nu sige du ønsker at alle dine billeder skal være x i bredden. Så hvis du får et billede er y i bredden siger du bare percent = 100*(x/y) og så bruger du den varibal til at skalere med. Så skalering på bredden til y*(percent/100) = y*(x/y) = x. Og så skalerer du også højden med samme variabel.


Der er ingen grund til at gange med hundrede i beregningen af percent og senere dividere med 100 igen. Det går lige op ;-)




Jeg ved godt det går lige op, det var derfor jeg gjorde det. Han snakkede jo selv om procenter, så gik jeg ud fra at det var det målestok vi regnede i.



t