Hvordan..

Tags:    visual-basic

User
Bruger #434 @ 08.10.01 09:35
Jeg kunne godt tænke mig at lave et program der, når man kører det tager en bestemt fil, og gemmer et bestemt sted. Fx. jeg vil gerne have at det hver gang man kører det gemmer min fil, i c:\\windows\\ og der skal den så ligge filen hver gang mand kører programemt.

Håber en af jer kan hjælpe mig.




4 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
<quote>Jeg kunne godt tænke mig at lave et program der, når man kører det tager en bestemt fil, og gemmer et bestemt sted. Fx. jeg vil gerne have at det hver gang man kører det gemmer min fil, i c:\\windows\\ og der skal den så ligge filen hver gang mand kører programemt.

Håber en af jer kan hjælpe mig.
</quote>

Det kan jeg!


For overhoved at kun arbejde med filer skal du hente en reference som hedder
FileSystemObject

Den henter du ved at vælge project>referencer og Microsoft Scripting Runtime

så skal du erklære disse varibler

Dim Fso as FileSystemObject
Dim Fil as File


i dit tilfælde ksal du skrive lf.g kode i form load handlingen.


Fil = Fso.CopyFile("c:\\x\\fil.filnavn", "c:\\windows\\fil.filnavn", False) ' kopier filen i fil.filnavn fra
'mappen c:\\x" til c:\\windows

'Den sidste false betyder at en eksisterende fil ikke må overskrives, havde der sået true betød det at en eksterende fil godt må overskrives.

en formel ser således ud:

'for at kopire filer
*Hent referencen FileSystemObject ved at vælge project>reference og Microsoft Scripting Runtime

*erklær to varbler som henholdvis FileSyetmObject og File
f.eks Dim Fso as FileSystemObject
og Dim Fil as File

*skrive koden

fso.copyfile(fra,til,[må den overskrive=nej=false,ja=true])

Håber du kan bruge det til noget!

mvh.
Thomas Christensen
:D



User
Bruger #444 @ 13.10.01 01:42
<quote>Jeg kunne godt tænke mig at lave et program der, når man kører det tager en bestemt fil, og gemmer et bestemt sted. Fx. jeg vil gerne have at det hver gang man kører det gemmer min fil, i c:\\windows\\ og der skal den så ligge filen hver gang mand kører programemt.

Håber en af jer kan hjælpe mig.
</quote>

Uhmmm hvis du nu sidder med Visual Basic.
Så ville det være en del nemmer at skrive commandoen der end at bruge Windows Scripting koden i VB.

den rene kode er lige så simble som : filecopy "c:\\minfil.txt" , "C:\\kopi-fil.txt"


/Cix



Mens den ene kører med sit VBScript ting, er den anden ude i DOS'en. Der er dog en mellemting indbygget i VB. Jeg siger ikke at min løsning er bedre end de andres -- i programmering er der aldrig endegyldige svar, som I nok ved -- men der er en mulighed mere.

Du ka' bruge en funktion, der allerede er indbygget i VB. Den kalder FileCopy og skal have at vide, hvilken fil du vil kopiere og hvad den skal hedde efter kopiering. Syntaksen er følgende:

FileCopy kildeFil, destinationsFil

For eksempel kan du kopiere din Autoexec.bat fil til din A: diskette (og omdøbe den til Abcd.txt) med følgende kode:

FileCopy "c:\\autoexec.bat", "a:\\abcd.txt"

Du kan godt inkludere drev og sti med videre, men stien må eksistere! Hvis du forsøger at kopiere en fil til en mappe, der ikke allerede findes, får du en fejl. Du kan oprette nye mapper med MkDir kommandoen, f.eks. MkDir "C:\\minNyeMappe".



Hmm, i min sidste post kom jeg til at påstå, at "den anded" var ude a rode i DOS'en. Det passer vist ikke helt. Jeg skrev forrige post klokken 07:56 (efter en lang nat -- det var ikke fordi jeg var tidligt oppe eller noget).




t