marker alt i kodeboks

Tags:    udvikleren.dk

<< < 12 > >>
Nu var der som skrev noget kode i en kodeboks her på hjemmeside så vil jeg kopier koden over i mit tekstprogram men så bliver alt indrykning fjernet og erstattet med 4 mellemrum.

Kan det ikke blive lavet om så man kan kopier teksten på en eller anden måde så den originale indrykning beholdes ?



indrykningen er 4 mellemrum ... det er ikke udvikleren.dk's problem, at du vælger, at have din indrykning som tabs.

Det er ikke ens hvordan folk bruger deres editors, nogle bruger tabs andre bruger spaces som indrykning.

Men jeg tror der er en nogenlunde fælles forståelse blandt erfarne udviklere om, at det er bedst, at bruge spaces som indrykning enten 4 eller 8



Indlæg senest redigeret d. 14.04.2012 14:50 af Bruger #17081
Tag den her kode...
Fold kodeboks ind/udJScript kode 

Man du marker den og sætter den ind i et tekstprogram bliver det til :
Fold kodeboks ind/udJScript kode 

Der er ikke brugt \t tegn kun mellemrum.



Indlæg senest redigeret d. 14.04.2012 15:19 af Bruger #13010
ved mig virker det fint billed bevis

Men igen .. det kommer jo meget an på hvordan du har sat din editor op:
Eksempelvis kan jeg ændre det i min editor



Indlæg senest redigeret d. 14.04.2012 15:36 af Bruger #17081
Samme her, virker fint i notepad++



Ok det er noget med browserne/koden på udvikleren at gøre.

I Opera 11.62 og Chrome 16 og Safari 5.1.5 virker det fint.

I Firefox 11.0 der fjernes indrykningerne og erstattes med 4 mellemrum før hver linie.

I Internet explorer 9 der kopies linienumrene med men indrykningen er fin. Desuden når man marker teksten så bliver kodeboksen større forneden for hver linie man marker.



det er svært, at sige hvad det kan være... i koden står det bare som mellemrum.
hmn okay, jeg kører så version 19 af chrome ... de giver den gas må man sige



Indlæg senest redigeret d. 14.04.2012 16:33 af Bruger #17081
Jeg gætter på det er noget med javascript kode at gøre.

Ellers tror jeg det kunne rettes ved at lave dobbelt mellemrum " " om til "& nbsp;& nbsp;".



Indlæg senest redigeret d. 14.04.2012 17:15 af Bruger #13010
svært, at se hvad du skriver :P



Indlæg senest redigeret d. 14.04.2012 17:10 af Bruger #17081
Ha ja har rette det sådan nogen lunde. Man kan heller ikke skrive HTML tags direkte i teksten det lidt irriterende.



Jeg har ikke nogen idé om hvorfor det skulle kunne ændre på indholdet at du kopierer det - og slet ikke når det varierer fra browser til browser. Det lyder spøjst. Den kopierer fint ind hos mig også - men det er også chrome på mac.

Men jeg tror der er en nogenlunde fælles forståelse blandt erfarne udviklere om, at det er bedst, at bruge spaces som indrykning enten 4 eller 8


@dan, det kommer meget an på smag og sprog. I nogen sprog gør tegnsætning (udover syntax) en forskel - andre steder ikke. Som regel er det sidste tilfældet - og hvis man arbejder i et sprog hvor det har en betydning, så opdager man det nok hurtigt - og så er det universelt gældende for alle og derfor automatisk en standard.

Det eneste argument for at bruge spaces fremfor tabs er, at forskellige mennesker bruger forskellige indstillinger for hvordan en tab skal vises. Så hvis din kode er indenteret med 4-space-tabs, så vil det under nogen omstændigheder se skørt ud i en editor med 8-space tabs. Særligt hvis man arrangerer = under hinanden i variabel deklarationer eller andre lignende formatterings-scenarier. Det er dog også et rimeligt argument, og det er også mest almindeligt i min optik at man gør brug af det.

At 4 eller 8 skulle være en uskreven standard kan jeg dog ikke genkende. De fleste projekter jeg støder på bruger 2 - og i mindre grad 4. 8-space-tabs kan jeg ikke huske at jeg er stødt på for nyligt. Det virker noget voldsomt?

Den eneste grund til at snakke om hvordan man skal formatere sin kildekode er, hvis det er i ens interesse at andre nemt kan sætte sig ned og læse din kode. Det vigtigste her er ikke spaces eller tabs, og antallet af dem - men at man gør det kontinuerligt og at man laver en lille note om de indstillinger man har benyttet... (noten om indstillingen kan man jo undlade hvis man bruger spaces.

Jeg foretrækker selv at holde mig på 2 spaces som en tab - og desuden at holde linjer på højest omkring 110 chars.

Til syvende og sidst er det en smags sag, hvis ikke sproget dikterer en standard.

@scootergrisen, angående html-tags direkte i teksten - mener du det alvorligt?



<< < 12 > >>
t