Søg, sammenlig og opdater i et hug i Mysql

Tags:    mysql select update

Hej Udviklere

Da jeg er helt nybegynder i php/Mysql håber jeg på at kunne finde
lidt hjælp i dette forum - også gerne som betalt hjælp :)

Jeg har en webshop hvor jeg kunne tænke mig at priserne på produkterne
kunne opdateres fra en prisliste jeg indlæser i en tabel til formålet.

Der skulle så kaldes en PHP funktion, hvor der skulle foregå noget i retningen af - hvis posten "produktnummer" i tabellen "produkter" matcher posten "produktnummer" i tabellen "prisliste", så overskriv posten "pris" i tabellen "produkter" med indholdet af posten "pris" i tabellen "prisliste".

Således får jeg nemlig opdateret mine priser i webshoppen, blot ved at indlæse en ny prisliste i tabellen "prisliste" og kører et php kald der foretager ovenstående.

Kronen på værket ville så være at man fik en liste over hvilke produkter der er blevet opdateret på en liste/skærmdump :)

Der behøver ikke at være en funktion der tjekker om den nye pris er større/mindre end den gamle - prisen skal blot overskrives med prisen i prislisten - da det er den der gælder ..

Jeg tror godt at jeg, det er vel sådan man lære, selv kan finde ud af at få adgang til databasen og foretage forespørgslen,
det kniber blot lige med at gennemskue den der SELECT kommando, hvor der både tjekkes og opdateres i databasen ..

Jeg benytter mig af Zen-Cart systemet der er baseret op OsCommerce platformen.

Mange tak for eventuel hjælp ..

Hilsen

danfeld



4 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Du skal ikke bruge SELECT, men UPDATE. Ligesom i select, kan man også bruge joins i UPDATE.

Her er et forslag, i en rimelig læsevenlig forstand:
Fold kodeboks ind/udSQL kode 


Du kan tilføje et timestamp felt til din produkt tabel, herefter kan du nemt hive ud hvornår dine produkter er blevet opdateret.



Indlæg senest redigeret d. 28.04.2012 22:46 af Bruger #955