Link til fil

Tags:    asp javascript php link download

Hej

I firmaet har vi på en intern hjemmeside med links til filer på netværksdrevet. Andre klikker på dette link (som f.eks. er et excelark) og får derefter den velkende 'Åbne', 'Gem Som' osv. Vi har flere brugere som gerne åbner filen og forsøger at lave ændringer i den.

Jeg vil derfor gerne sikre at når brugeren trykker på linket, så sker der enten:

1) Filen downloades automatisk ned til lokaldrevet som hvis man downloadede fra internettet, og brugeren derfor kun laver ændringer i en lokalgemt fil.

2) Brugeren har ikke muligheden for at åbne filen direkte, men kan kun gemme dem vha. 'Gem Som'.

Hjemmesiden bruger pt. ASP og en smule javascript. Jeg har set at man kan løse problematikken ved at bruge PHP, men det virker ikke til at kunne lave dynamisk, så der tages hensyn til de mange nye filer, der kommer hver uge.

Har I nogen gode idéer?

På forhånd tak :)

EDIT: Kan ASP.NET eventuelt bruges? Vi tænker på at benytte os af ASP.NET snart alligevel nemlig.



Indlæg senest redigeret d. 01.05.2012 13:36 af Bruger #14927
6 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Har jeres webserver adgang til netværksdrevet? Hvis ja kan du loade filen på webserveren og sende den videre til klienten - på den måde får de deres egen version. Dette ved jeg nemt kan gøres med asp.net.

Noget ala.
Fold kodeboks ind/udCSharp kode 




Du kunne evt. lave filerne read-only på drevet så hvis de ændre noget er de tvunget til at gemme en lokal kopi.



Ja, det har jeg også gjort, men desværre får jeg så nogen fejl 40 ala "Nu har jeg arbejdet i en time i dette dokument og så vil den ikke gemme!!! HJÆLP!".

Så for min egen og deres skyld vil jeg gerne finde en anden løsning :)



Dette burde uden problemer kunne laves både i ASP, PHP og .net.
Hvordan ser koden ud der hvor du genererer listen af links man kan trykke på?



Jeps, det har den.

Den løsning virker super, det kigger jeg på så snart jeg har tid!
Mange tak.


EDIT:
@Rasmus, her er et eksempel på ASP-koden på hjemmesiden.

Fold kodeboks ind/udHTML kode 


EDIT 2:
Kan jeg nøjes med ASP.NET Web Pages eller skal jeg ty til ASP.NET Web Forms? Reference: http://www.w3schools.com/aspnet/default.asp



Indlæg senest redigeret d. 01.05.2012 18:29 af Bruger #14927
Jeps, det har den.

Den løsning virker super, det kigger jeg på så snart jeg har tid!
Mange tak.


EDIT:
@Rasmus, her er et eksempel på ASP-koden på hjemmesiden.

Fold kodeboks ind/udHTML kode 


EDIT 2:
Kan jeg nøjes med ASP.NET Web Pages eller skal jeg ty til ASP.NET Web Forms? Reference: http://www.w3schools.com/aspnet/default.asp


Jeg er desværre ikke en haj til ASP, men hvis du eller nogen omkring dig er, kan det gøres ved at lave en ny side og for eksempel kalde den downloader.asp.
Når en bruger så trykker på et af dine links på din nuværende side, sender du brugeren ind på downloader.asp og sender stien til filen med ind, for eksempel: www.ditdomain.dk/downloader.asp?file=rapport.xls.
Så kan et script i downloader.asp filen tvinge brugeren til at downloade filen.
En lille beskrivelse af metoden i ASP fandt jeg her:
http://www.bellaonline.com/articles/art46052.asp



t